Anchor tekst – co to jest i jak go używać, by wspierać pozycjonowanie strony?

anchor tekst co to jest

Gdy przygotowuję analizy słów kluczowych dla moich klientów, dołączam także informację na temat proponowanych tytułów postów blogowych, słów kluczowych, których należy użyć w treści i linków wewnętrznych. Kiedy mówię, że anchor tekstem powinien być na przykład tytuł posta albo nazwa produktu, często pojawia się pytanie: a co to jest ten anchor tekst?  W związku z licznymi pytaniami przygotowałam krótki poradnik na ten temat.

Czym jest anchor tekst?

Anchor tekstu to klikalny tekst widoczny na stronie lub inaczej etykieta łącza, w które można kliknąć. Przykłady? Publikujesz tekst na swoim blogu, w którym chcesz podlinkować jakiś inny artykuł i zamiast umieszczać po prostu link, podajesz tytuł wpisu, a pod niego podpinasz link. Dzięki temu ten fragment tekstu będzie wyróżniony, a użytkownik będzie wiedział, że może w niego kliknąć. Inny przykład – w koszyku w sklepie internetowym jest guzik do zakupu, na którym jest napis Kup teraz – to także anchor tekst. 

Anchor teksty a SEO

Anchor teksty mają znaczenie dla pozycjonowania, a temat ten omówię w kontekście linkowania wewnętrznego, czyli linkowania do innych miejsc na Twojej stronie, bo tylko nad nim masz pełną kontrolę. Są 2 ważne powody, dla których warto dbać o właściwe anchor teksty

Anchor tekst pomaga robotom Google

Dzięki anchor tekstom roboty penetrują strony oraz rozpoznają, co się znajduje pod linkami, po których próbują przejść dalej. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu roboty mogą zaindeksować znacznie więcej stron, które masz w obrębie swojej witryny, bo łatwiej im trafić do nich za pomocą linków. Dodatkowo, linkując między stronami pomagasz im piąć się na coraz wyższe pozycje w hierarchii.

Kiedy link jest dopasowany do treści, która się znajduje pod nim, robotom jest znacznie łatwiej „zaszufladkować” te treści kontekstowo. W ten sposób tworzą strukturę strony, po której wędrują.

Jeśli anchor tekst nie jest przyjazny robotom i wygląda na przykład tak: Kliknij tutaj, Wejdź czy Zobacz, jest im znacznie trudniej zorientować się, co znajduje się pod linkiem. Użytkownik może oczywiście domyślić się tego z kontekstu, ale jest to dużo trudniejsze, niż kiedy anchor tekst wprost informuje o tym, co się stanie po kliknięciu w niego.

Aby ułatwić pracę robotom Google`a, jako anchor tekst powinieneś umieszczać np. nazwę wpisu (jeżeli linkujemy do wpisu), parafrazę nazwy wpisu lub skrót tej nazwy. Najważniejsze, aby anchor był powiązany tekstowo z miejscem, do którego prowadzi. 

Wyjątkiem jest sklep internetowy czy landing page, w których znajdują się anchor teksty kierujące bezpośrednio do koszyka, np. Kup teraz czy Zapisz się. Celem tych stron nie jest zdobywanie wysokiej pozycji w Google, a osiągnięcie konwersji. Linki umieszczone pod przyciskami na stronach sprzedażowych nie mają żadnego związku z linkowaniem wewnętrznym pod SEO. Ponadto użytkownicy są już przyzwyczajeni do takich etykiet na buttonach, a zatem umieszczenie innego rodzaju tekstów w tych miejscach mogłoby wprowadzić więcej zamieszania niż pożytku.  

Anchor teksty mają znaczenie również dla użytkowników. 

Znowu okazuje się, że User Experience (UX) idzie w parze z SEO. Kiedy użytkownik widzi podświetlone/wyróżnione linki i wie, czego się pod nimi spodziewać, na przykład wpisu, wyjaśnienia jakiegoś pojęcia czy rozszerzenia tematyki, która go interesuje, to jest to dla niego zachęta, żeby kliknąć dany tekst. Gdyby jednak zamiast tytułu artykuły zobaczył podświetlone w tym artykule, zobacz tutaj czy kliknij, będzie to na tyle enigmatyczne, że użytkownik prawdopodobnie zwątpi, czy chce poświęcać swój czas, by przejść dalej.

Dzięki zachęcającym anchor tekstom, user dłużej zostaje na stronie, a im dłużej będzie na niej przebywać, tym lepiej dla Ciebie. Nie dosyć, że powoduje to dłuższą interakcję klienta z marką, to jeszcze wykonuje on akcje, które mogą sugerować Google`owi, że Twoje treści są dla niego interesujące. 

Może się wydawać, że Kliknij tutaj jest właściwe w każdej sytuacji, bo to przecież typowe Call To Action, które powinno znajdować się na stronie. Owszem – należy stosować CTA, ale na buttonach, w sklepie czy na landing page`ach. W sytuacjach sprzedażowych takie wezwania do działania są użytkownikom znane, wiedzą oni, że kliknięcie Kup teraz spowoduje przeniesienie go do koszyka zakupowego. 

Ten mechanizm nie działa jednak w dłuższych tekstach na blogach, gdzie konieczne jest linkowanie poprzez nazwy wpisów, produktów lub usług. W ten sposób jasno komunikujemy co znajduje się pod linkiem, niwelujemy niewiadomą i ułatwiamy użytkownikowi podjęcie decyzji o podjęciu działania.

Warto dbać o dobre wrażenia i doświadczenia użytkowników na stronach. Przekłada się to bezpośrednio na jego zachowanie w obrębie witryny, co z kolei pomaga poprawiać SEO strony. 

A jeśli wolisz oglądać niż czytać, to poniżej #shortpress, na bazie którego powstał ten post

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more