Jak zrobić infografikę? – 4 reguły, które musisz znać

dobra infografika

Dobry obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Warto o tym pamiętać tworząc content na swoim blogu firmowym czy prezentując dane dotyczące firmy np. w informacji prasowej. Idealnym narzędziem do tego celu jest dobra infografika. Jak zrobić infografikę? Słowem kluczem do sukcesu jest słowo dobra, czyli taka, która została stworzona zgodnie z poniższymi zasadami.

 

Infografika musi przykuwać uwagę

Pomyśl ile informacji ma w ciągu dnia do przetworzenia przeciętny człowiek? Treści i obrazy niemal osaczają go, wyskakując ze smartfona, tabletu czy nawet z bilboardu za rogiem. Wśród tego natłoku bodźców zapamiętane zostaną tylko te, które zwrócą na siebie uwagę. Tworząc infografikę musisz pamiętać, że masz nie więcej niż kilka sekund na zrobienie pierwszego wrażenia, które pozwoli Ci zatrzymać uwagę czytelnika na dłużej.

Jak to zrobić?

  • wzbudź emocje – nie od dziś wiadomo, że to właśnie one najlepiej przykuwają uwagę czytelników; staraj się wywołać uśmiech, zdziwienie, strach lub pozwól się czytelnikom utożsamić z przedstawionym na infografice przekazem;
  • opowiedz historię – storytelling świetnie sprawdza się również przy tworzeniu infografik; tworząc infografikę możesz opowiedzieć historię firmy, produktu; przy jej tworzeniu wykorzystaj nie tylko emocje, ale również pokaż związek przyczynowo skutkowy pomiędzy przedstawianymi informacjami;
  • wykorzystaj kolory – kolory są silnie skorelowane z emocjami, jedne – jak np. zieleń są utożsamiane ze spokojem, czerwień zaś jednoznacznie kojarzy się z energią; wykorzystaj tę wiedzę w swoich infografikach;

 

Infografika musi być czytelna

Tworząc infografikę musisz pamiętać o tym, że ma ona ułatwiać przyswojenie informacji, a nie odwrotnie. To właśnie dlatego dane statystyczne przedstawione w postaci różnego rodzaju grafów są łatwiej strawne niż długie ciągi liczb. Dlatego wybierając formę graficzną, staraj się maksymalnie uprościć przekaz, żeby Twój czytelnik miał szansę przyswoić sobie informacje, które chcesz mu przekazać.

Jak to zrobić:

  • korzystaj z grafów, wykresów, diagramów – rodzaj dobierz do danych, które chcesz przekazać,
  • nie przeładuj infografiki informacjami – jeśli chcesz przekazać dużo treści, to rozdziel ją na części; infografika powinna mieścić się w zasięgu wzroku czytelnika; nadmiar informacji to częsty błąd tworzących infografiki;

 

Infografika musi ułatwiać zapamiętywanie

Ważnym zadaniem stojącym przed tworzoną infografiką jest to, że musi ona ułatwiać zapamiętywanie. Dlatego jej konstrukcja zależy od tego, co chcesz przedstawić.

  • wykorzystaj motyw drogi – jeśli chcesz pokazać kolejne etapy jakiegoś procesu,
  • wykorzystaj schemat zależności – jeśli chcesz pokazać, że kolejne kroki zależą od wcześniej podjętych decyzji,
  • wykorzystaj mapę – jeśli Twoje dane dotyczą różnic pomiędzy regionami czy krajami,
  • wykorzystaj nachodzące na siebie koła – jeśli chcesz pokazać, że prezentowane grupy mają ze sobą pewne części wspólne,
  • pokaż kontrast, np. wykorzystując takie same obrazki, ale o różnej wielkości – jeśli Twój przekaz ma ukazać ogromne różnice,
  • wykorzystaj kolory – one także wpływają na sposób zapamiętywania.

 

Infografika musi być dopasowana do grupy docelowej

Po raz kolejny muszę powtórzyć, że przekaz jest tylko wtedy trafiony, gdy dociera do właściwej grupy docelowej. Dlatego, zanim zaczniesz się zastanawiać jak zrobić infografikę, to zastanów się nie tylko CO chcesz przekazać, ale też KOMU. Inaczej będziesz przygotowywać infografikę na konferencję dla znawców tematu, a inaczej na bloga, którego odbiorcami jest młodzież. Nie znaczy to jednak, że infografika na konferencję ma być przygotowana lepiej, a ta dla młodzieży gorzej. Każda z nich powinna być dopracowana, ale przede wszystkim musi być jak najlepiej dopasowana do grupy, której uwagę ma przykuć.

 

Podsumowanie – jak zrobić infografikę?

Jak widzisz odpowiedź na pytanie jak zrobić infografikę jest bardzo prosta. Po prostu dobra infografika musi spełnić tylko 4 powyższe warunki. Jednakże, jak mogłam się przekonać na własnej skórze, tworzenie infografik wcale nie jest takie proste i oczywiste. Mam na swoim koncie kilka, w tym również we wpisach na tym blogu:

Persona czyli kim jest Twój klient

5 powodów, żeby założyć blog firmowy

Planowanie contentu czyli jak się za to zabrać

Chętnie się dowiem, co o nich myślisz. Czy uważasz, że są skonstruowane zgodnie z powyższymi zaleceniami? A jeśli nie, to może nie są to tylko 4 warunki do spełnienia, ale aż 4? Jak myślisz? Masz swoje doświadczenia w tworzeniu infografik? Podziel się swoimi przemyśleniami na ten temat.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej, to poznaj przepis na dobrą infografikę, którym dzieli się  Gosia Zimniak – mistrzyni w tej dziedzinie, z którą miałam okazję rozmawiać.

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more