Funkcjonalność strony internetowej – dlaczego warto o nią dbać?

funkcjonalność strony internetowej

Jeśli masz własną stronę internetową, to z pewnością zastanawiasz się, co zrobić, by przyciągała odbiorców i pracowała dla Ciebie jak najlepiej. Czynników, które na to wpływają, jest bardzo wiele, a jednym z najważniejszych jest jej funkcjonalność. Sam z pewnością zauważyłeś, że niektóre strony internetowe są bardziej przyjazne i łatwiej się po nich poruszać, a inne z kolei są tak dziwnie skonstruowane, że znalezienie potrzebnych informacji wymaga sporo samozaparcia. Za te wrażenia odpowiada funkcjonalność strony internetowej, o którą jako właściciel strony www bez wątpienia powinieneś zadbać. Zobacz dlaczego to takie ważne.

User experience ma coraz większy wpływ na ranking Google

Lista czynników rankingowych, od których zależy pozycja w Google, jest bardzo długa. Jedni mówią o 200, a inni nawet o 300 drobnych elementach, które składają się w całość, jaką jest pozycja na liście wyników wyszukiwania (tzw. SERP). Lista ta ulega ciągłym zmianom, a ich częstotliwość jest uzależniona od update’ów algorytmu wyszukiwarki. Przy każdej takiej zmianie niektóre czynniki zyskują na znaczeniu, a inne stają się coraz mniej istotne.

Ostatnio Google coraz większą wagę przykłada do UX (user expierience) czyli krótko mówiąc do doświadczeń użytkownika odwiedzającego stronę internetową. Celem działania wyszukiwarki jest bowiem dostarczenie odbiorcy treści jak najlepiej dopasowanych do zapytania pod względem merytorycznym, które jednocześnie dostarczą mu pozytywne wrażenia z pobytu na stronie oraz pozwolą mu zrealizować cel, w jakim tę stronę odwiedził. Jeśli zatem na Twojej stronie znajduje się wartościowy content, ale:

  • strona jest nieresponsywna (niedostosowana do urządzeń mobilnych),
  • brakuje wydzielenia struktury tekstu ułatwiającego czytanie m.in. brak nagłówków czy trudny do odczytania font (za mały, w kolorze mało kontrastowym do tła ipt.)
  • nie ma żadnych elementów graficznych np. obrazków
  • nie ma linków kierujących do innych tekstów mogących zainteresować odbiorcę lub pozwalających mu na kontakt z Tobą,

to niestety mimo wartościowego contentu możesz przegrać walkę o wysokie pozycje w Google z innymi stronami, które zadbały o odbiorcę i serwują mu treści dobrze dopasowane do jego potrzeb.

Funkcjonalność strony – łatwa nawigacja i odszukiwanie informacji

Na funkcjonalność strony internetowej ogromny wpływ ma również sposób nawigacji po stronie, od którego bezpośrednio zależy łatwość znalezienia potrzebnych informacji. Jest to szczególnie ważne w sklepie internetowym, w którym odpowiedni podział na kategorie produktów znacząco ułatwia szybkie dotarcie do poszukiwanych przedmiotów.

Tworzenie struktury funkcjonalnej strony wymaga jednak odpowiedniego przemyślenia, gdyż nie można przesadzić w żadną stronę. Brak podziału na kategorie utrudni poruszanie się po sklepie, ale efekt ten może dać również zbyt szczegółowe wdawanie się w szczegóły.

Wyobraź sobie, że szukasz kolorowych skarpetek w sklepie z odzieżą i zanim dojdziesz do odpowiedniej kategorii, to musisz przeklikać się przez: odzież – damska – bielizna – skarpetki – skarpetki kolorowe. Uff, udało się! Ale większość użytkowników zanim dojdzie do właściwej kategorii, ma już dość zakupów, zamyka stronę i idzie szukać gdzie indziej. Tak to niestety działa, bo w internecie bardzo trudno jest utrzymać uwagę odwiedzającego stronę i przekształcić go w realnego klienta.

Wracając zatem do podanego wyżej przykładu, dla lepszego efektu dobrze byłoby skrócić ścieżkę dotarcia do kategorii docelowej i ułożyć ją np. w taki sposób: odzież – damska – skarpetki. O 3 kliknięcia mniej i o 2 poziomy bliżej strony głównej, co ma również wpływ pozytywny wpływ na pozycjonowanie podstrony kategorii skarpetki.

Dostosowanie się do trendów

Budując funkcjonalną stronę internetową powinniśmy również dostosować się do aktualnych trendów w web designie. Jeśli spojrzysz na strony sprzed 10-15 lat, to z pewnością zauważysz wiele różnic w ich wyglądzie (nie mówię tylko o responsywności). W tej chwili dominuje minimalizm, a na stronach biznesowych często przedstawia się elementy oferty w postaci kafelków z ikoną lub zdjęciem. Jeśli ktoś chce się zaznajomić ze szczegółowym opisem danej oferty, to klika w grafikę i przenosi się na inną podstronę. Odruch kliknięcia jest tak duży, że w sytuacji, gdy na stronie są umieszczone grafiki tego typu, ale nie można w nie kliknąć, to użytkownik czuje się rozczarowany i… zamyka stronę, a Ty tracisz szansę na dotarcie do potencjalnego klienta.

Jak widzisz funkcjonalność strony internetowej ma kluczowe znaczenie jeśli chcesz, by Twoja strona była wysoko w Google. Brak dobrej nawigacji wpływa bowiem negatywnie na UX, a to z kolei prowadzi do opuszczenia strony przez potencjalnego zainteresowanego i niestety ma bardzo negatywny wpływ nie tylko na Twoje przychody, ale i na Twoją pozycję na liście wyników wyszukiwania. Na szczęście o funkcjonalność strony dość łatwo można zadbać, ale najpierw warto poprosić kogoś, kto nie zna Twojej strony, by poklikał po niej i powiedział, czego mu brakowało. Możesz do tego celu wykorzystać również narzędzia, które pomogą Ci sprawdzić, co użytkownik robi na Twojej stronie – szczegóły znajdziesz w poniższym wideo.

Może Cię też zainteresuje:
po co blog firmowy

Blog firmowy wiedzie absolutny prym wśród narzędzi content marketingu. Nic w tym dziwnego, bo efekty, jakie daje jego regularne i  Read more

źródła ruchu na stronie

Każdy, kto ma stronę internetową i/lub prowadzi blog firmowy, powinien się interesować nie tylko wielkością ruchu na stronie, ale również Read more