Gdzie założyć blog?

gdzie założyć bloga

Blog to już od kilku lat nie internetowy pamiętnik nastolatki, ale przede wszystkim jedno z najskuteczniejszych narzędzi content marketingu. Dzięki blogowi można budować swój wizerunek eksperta, tworzyć treści wspomagające pozycjonowanie i przyciągać do siebie nowych czytelników (poznaj 5 powodów, dla których warto założyć blog firmowy). Często jednak, zanim blog zacznie istnieć, pojawia się pytanie: gdzie założyć bloga. Oto moje porady w tej kwestii.

Gdzie można założyć blog?

Pierwszym krokiem do założenia bloga jest poznanie możliwości, jakie dają różne opcje. Wielu początkujących blogerów chce założyć bloga za darmo, bo na razie chce po prostu spróbować. Rozwiązaniem są darmowe platformy blogowe takie jak Blogger czy WordPress.com (jest ich więcej, ale wymieniam te najbardziej znane). I to jest co prawda pierwsza odpowiedź, która się nasuwa, gdy ktoś pyta, gdzie założyć blog za darmo, ale zdecydowanie nie jest to rozwiązanie na miarę profesjonalistów. Możesz skorzystać z tych platform, jeśli chcesz spróbować blogowania, ale nie wiążesz z nim żadnych planów strategicznych, prowadzenie własnego bloga nie ma związku z Twoją działalnością profesjonalną i nie zakładasz go w celu pozycjonowania swojej strony internetowej. Jeśli jednak chcesz założyć bloga po to, by teksty blogowe wspierały Twoją strategię content marketingową, to zdecydowanie polecam założenie bloga na własnej domenie i wykupionym hostingu. Dlaczego?

Ano dlatego, że własnego miejsca nikt Ci nie zabierze (oczywiście back up to absolutna konieczność!). A bywało już i tak, że właściciele serwisów blogowych oferujących tworzenie blogów za darmo, zamykali swoje serwisy i ludzie, którzy czasem latami prowadzili swoje blogi na tych serwisach, tracili wszystkie swoje treści. Tak było, gdy onet zamykał swój serwis blogowy i wiele osób, które prowadziły własnego bloga musiały szybko przenieść swoje teksty, bo inaczej wszystko tracili bezpowrotnie.

Jeśli więc chcesz założyć bloga, bo chcesz by był on Twoją wizytówką w sieci, wspomagał widoczność Twojego sklepu czy strony firmowej w Google i chcesz mieć nad nim pełną kontrolę, to nie baw się w tego typu darmowe rozwiązania. Zdecydowanie lepiej będzie założyć bloga na własnej domenie.

Ile kosztuje założenie bloga na własnej domenie?

Jeśli już masz swoją stronę w sieci, to wiesz, że to niewiele kosztuje. Jeśli nie masz, bo dopiero zaczynasz swój biznes w sieci i zastanawiasz się, jak ugryźć temat, to kup własną domenę i hosting. To nie są duże kwoty. Np. w smarthost, gdzie aktualnie mam swój hosting, roczny pakiet kosztuje mnie 99 zł netto, a koszt wykupienia domeny z końcówką .pl to 11 zł netto przez pierwszy rok. To w sumie niecałe 110 zł netto na rok, a jeśli wykupisz hosting klikając w link powyżej, to dostaniesz 20% zniżki, więc jak sam widzisz zakładanie bloga na własnej domenie nie kosztuje wiele.

Gdy już będziesz mieć swoją domenę (sprawdź, jak wybrać domenę), to wystarczy zainstalować jakiś CMS czyli system do zarządzania treścią. Ja polecam CMS WordPress, który jest darmowy i możesz go ściągnąć bez opłat ze strony WordPress.org lub skorzystać z autoinstalatora dostępnego na większości hostingów. Wybierając tę opcję możesz znacznie zwiększyć funkcjonalność strony dzięki dużej liczbie darmowych i płatnych wtyczek. Na początek nie polecam szaleć, bo nadmiar wtyczek może negatywnie wpływać na szybki czas ładowania bloga, ale warto wiedzieć, że takie opcje istnieją.

Ważne, by odróżniać WordPress.org, który jest oprogramowaniem do prowadzenia bloga na własnej domenie, od WordPress.com czyli platformy blogowej, która w wersji bezpłatnej daje podstawowe funkcje, a dopiero w wyższych abonamentach pozwala na prowadzenie bloga na własnej domenie. Jest to po pierwsze zupełnie nieopłacalne, a poza tym mocno ogranicza rozwój bloga, gdyż za większość dodatkowych funkcjonalności musisz dopłacać. Cały czas będę też podkreślać, że mając blog na platformie blogowej ryzykujesz, że w razie jej zamknięcia możesz utracić wszystkie swoje treści blogowe.

Blog w katalogu czy w subdomenie?

Jeśli masz swoją firmową stronę internetową, która działa już od jakiegoś czasu i dopiero teraz zaczynasz masz w planie zająć się prowadzeniem bloga firmowego, to pewnie zastanawiasz się, czy lepiej, żeby adres bloga był twojadomena.pl/blog (blog w katalogu), czy może lepiej blog.twojadomena.pl (subdomena). Zdecydowanie polecam rozwiązanie pierwsze, czyli założenie bloga w katalogu, bo przyniesie to znacznie lepszy efekt, jeśli prowadzenie bloga ma wspierać pozycjonowanie Twojej strony internetowej.

Musisz wiedzieć, że każdą subdomenę Google traktuje jako oddzielną domenę. Oznacza to, że blog.twojastrona.pl i twojastrona.pl/blog to dla Google dwie różne domeny zupełnie jakbyś miał dwie oddzielne strony twojastrona.pl i drugastrona.pl. I nie miałoby to może wielkiego znaczenia, gdyby nie to, że to powoduje, że Twoje wysiłki włożone w pozycjonowanie strony internetowej będą podwójne. Raz będziesz musiał walczyć o to, by zdobyć pozycje dla twojastrona.pl, a drugi raz o pozycjonowanie bloga czyli strony blog.twojastrona.pl. W dodatku, przy takim układzie korzyści wynikające z prowadzenia bloga jako wsparcia dla pozycjonowania Twojej strony nie będą widoczne. Efektem będzie jedynie zwiększenie widoczności domeny blog.twojastrona.pl, a nie twojastrona.pl.

A zatem, jeśli chcesz założyć bloga, by poprawić widoczność Twojej strony w Google i zbudować jej wysokie pozycje na słowa z długiego ogona, to powinieneś założyć bloga w katalogu, a nie jako subdomenę.

Blog w katalogu – nie zawsze to takie proste

Jeśli Twoja strona jest oparta na WordPressie, to założenie bloga w katalogu to pestka. Większość motywów na WordPressa ma możliwość odpalenia bloga i w domyślnych ustawieniach jest on umieszczany właśnie w katalogu. Jeśli masz stronę na WordPressie i Twój motyw to np. onepage, który nie daje możliwości dołożenia bloga, to zmień motyw i znajdź taki, który na to pozwala.

Jeśli jednak Twoja strona nie stoi na WordPressie, bo jesteś właścicielem sklepu internetowego i korzystasz z oprogramowania specjalistycznego, to masz kilka opcji, by założyć bloga, który będzie wspierał pozycjonowanie Twojej strony internetowej.

Możesz założyć bloga korzystając z narzędzi do prowadzenia bloga wbudowanych w system do zarządzania sklepem internetowym lub dostępnych jako dodatkowy moduł. Takie opcje mają sklepy obsługiwane przez Shoper, Idosell czy PrestaShop. Jako fanka WordPressa nie jestem zachwycona sposobem ich obsługi i ograniczonymi możliwościami, ale zawsze uważam, że lepiej prowadzić własnego bloga niż go nie mieć, więc wykorzystanie domyślnego modułu do założenia bloga na witrynie może być rozsądnym kompromisem.

Jeśli jednak uznasz, że wbudowany w system sklepowy blog ma bardzo okrojone funkcje, to można rozważyć stworzenie bloga na WordPressie i podpięcie go pod domenę. Takie działanie zawsze wymaga jednak kontaktu z dostawcą narzędzia, z którego korzystasz, bo może się okazać, że choć hosting umożliwia instalację WordPressa w katalogu, to jednak „pogryzie” się on z oprogramowaniem sklepowym. Z doświadczeń własnych wiem, że założenie bloga na WordPressie bardzo dobrze działa w sklepach opartych o PrestaShop. Takie rozwiązanie daje umożliwia również łatwiejsze zarządzanie dostępem do danych wrażliwych. Osoba odpowiedzialna za blog firmowy może mieć dostęp do bloga poprzez stronę logowania WordPressa, a nie musi mieć dostępu do panelu sklepu, w którym znajdują się dane klientów.

Mam nadzieję, że dzięki mojemu wpisowi wiesz już, gdzie założyć bloga, który będzie pełnił ważną rolę w Twoich działaniach content marketingowych.

*Niektóre linki w tym wpisie są linkami afiliacyjnymi – jeśli w nie klikniesz, to ja dostanę parę złotych od firmy, którą polecam.

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more