Google Search Console – poradnik krok po kroku

google search console poradnik krok po kroku

Gdy pytam moich klientów, czy ich strona jest dodana do Google Search Console, to bardzo często słyszę: „yyyy nie wiem”. Potem zwykle pojawiają się pytania co to jest Google Search Console, dlaczego trzeba dodać stronę do GSC i co można wyczytać z danych, które tam się zbierają. Zebrałam odpowiedzi na te pytania i stworzyłam krótki poradnik na temat Google Search Console dla początkujących.

Google Search Console – co to jest?

Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) to darmowe narzędzie od Google, które pozwala monitorować stan witryny w wyszukiwarce Google. Znajdziesz tam m.in. informacje na temat:

  • stanu indeksowania strony i ewentualnych błędów, które się pojawiają,
  • widoczności w wynikach wyszukiwania,
  • linków – narzędzie pokazuje zarówno linki wewnętrzne jak i linki zewnętrzne.

To te najważniejsze, które są potrzebne, jeśli chcesz poważnie zająć się walką o wysokie pozycje w Google.

Dodanie strony do Google Search Console jest też pierwszym krokiem, żeby Google w ogóle dowiedziało się o istnieniu Twojej strony. Dla uproszczenia można powiedzieć, że to takie przywitanie z Google i zostawienie mu informacji: Hej Google, tu jest moja strona internetowa, zaindeksuj ją i zacznij pokazywać w wynikach wyszukiwania ;).

Jeśli nie dodasz witryny do GSC, to roboty Google też pewnie kiedyś dotrą do Ciebie, ale potrwa to znacznie dłużej niż wtedy, gdy strona będzie dodana do GSC. Poza tym bez dodania strony do Google Search Console nie będziesz miał wspomnianych wyżej informacji, przez co możesz pominąć pewne elementy mające wpływ na widoczność Twojej strony w Google.

Jak dodać stronę do Google Search Console zobaczysz na poniższym filmie:

Po pomyślnej weryfikacji powinieneś dodać mapę witryny:

jak dodać mapę witryny do Google Search Console

W tym celu musisz przygotować sobie mapę witryny czyli plik sitemap.xml i podać w GSC adres tego pliku. Zwykle jest to adres: twojastrona.pl/sitemap.xml, ale jeśli nie wiesz, czy w ogóle masz taki plik, to dla pewności możesz to sprawdzić wpisując powyższy adres w pasku przeglądarki. Jeśli masz zainstalowaną wtyczkę Yoast SEO, to zostaniesz przekierowany na adres pliku sitemap_index.xml i zobaczysz informację wyglądającą tak:

jak wygląda plik sitemap

Jeśli mapę witryny zrobiła inna wtyczka lub masz stronę na innym niż WordPress systemie, to mapa witryny może wyglądać inaczej. Najważniejsze jednak jest, żeby ten plik istniał, bo tylko wtedy będziesz mógł dodać go do Google Search Console.

Po sprawdzeniu, czy na pewno masz mapę witryny i zweryfikowaniu, pod jakim adresem się ona znajduje, możesz dodać ją do Google Search Console.

jak dodać sitemap do Google Search Console

Po przesłaniu może się pojawić komunikat tego typu:

dodawanie mapy witryny do gsc

Ale po odświeżeniu strony powinien pojawić się komunikat o sukcesie, a to oznacza, że mapa strony została dodana poprawnie.

mapa witryny w Google Search Console

Panel Google Search Console – ogólny przegląd danych

Jak widziałeś na filmie po dodaniu strony do Google Search Console masz na razie informację, że dane są w trakcie zbierania. Musisz zatem uzbroić się w cierpliwość i poczekać, aż zostaną zebrane. Z moich doświadczeń wynika, że zwykle są one dostępne już kolejnego dnia . Wówczas po zalogowaniu się do Google Search Console na ekranie powitalnym znajdziesz informacje zatytułowane:

  • skuteczność – przydatność danych z tej zakładki po tak krótkim czasie jest jeszcze zupełnie niewystarczająca
  • stan
  • ulepszenia

W oknie przeglądu masz informacje podstawowe, które możesz rozszerzyć wybierając raporty szczegółowe. Tutaj zachęcam Cię tylko do szybkiego rzutu oka na dział stan i ulepszenia i sprawdzenie, czy GSC raportuje jakieś błędy. Jeśli wszystko jest na zielono, to znaczy, że nie masz czym się martwić, jeśli coś jest na czerwono, to musisz sprawdzić, w czym problem, wchodząc w raporty szczegółowe.

Czasem, tak jak w moim przypadku, GSC zgłasza błąd indeksacji jednej z podstron, informując mnie, że przesłany URL zawiera tag noindex, który uniemożliwia jego indeksację. W tym przypadku nie jest to jednak problem, gdyż strona, o którą chodzi, jest stroną z materiałami kursowymi i jest dostępna wyłącznie dla kursantów, a zatem jej indeksacja i wyświetlanie w wynikach wyszukiwania jest zupełnie bez sensu. To tylko przykład, który pokazuje, że dane z GSC trzeba czytać z uwagą i dopasowywać je do swojej strategii działania. Nie zawsze bowiem błąd, który zgłasza GSC należy naprawiać ?.

google search console poradnik

Skuteczność

Skuteczność to jedna z najważniejszych zakładek, które powinieneś odwiedzać, jeśli chcesz monitorować widoczność Twojej strony w Google. To właśnie tutaj dowiesz się, jak wygląda ruch z wyszukiwarki czyli:

  • poznasz słowa kluczowe, na które wyświetla się Twoja strona (wyświetlenia), które z nich generują ruch (kliknięcia) oraz na jakich pozycjach się znajdują,
  • dowiesz się, jakie strony są najczęściej wyświetlane na liście wyników wyszukiwania, poznasz ruch, jaki z nich pochodzi oraz pozycję, na której się znajdują,
  • możesz też sprawdzić: z jakich urządzeń korzystają Twoi odbiorcy, z jakich krajów pochodzą, jakie wyniki wyszukiwania pojawiają się najczęściej – czy to są wyniki z elementami roszerzonymi, pliki video czy związane z produktem

Klikając w kwadraty nad wykresem możesz włączać lub wyłączać widoczność określonych danych poniżej. Domyślnie zawsze są ustawione kliknięcia i wyświetlenia, ale możesz też włączyć CTR i słowa kluczowe.

google search console słowa kluczowe

jak sprawdzić słowa kluczowe w google search console

Możesz też przeglądać tylko jeden z tych parametrów i zobaczyć, jak wyglądają pozycje Twojej strony na konkretne słowa kluczowe lub dla konkretnych stron.

pozycje strony w google search console

Wszystkie te informacje są bardzo przydatne w planowaniu działań pozycjonerskich oraz w weryfikacji, czy to, co robisz ma sens i przynosi oczekiwane efekty. Dane z tej zakładki możesz przeglądać przez GSC, ale również eksportować do plików Google lub xls i wygodnie przeglądać i sortować je sobie w arkuszu. Możesz też stworzyć sobie raporty w Google Data Studio i tam w przejrzysty sposób analizować zmiany danych, które Cię szczególnie interesują.

Linki

Przechodząc niżej w pasku zakładek nawigacyjnych po lewej stronie znajdziesz zakładkę linki. Zaglądając tutaj znajdziesz informacje na temat stron, które linkują do Ciebie oraz o stronach, które sam linkujesz najczęściej z obrębie Twojej witryny.

google search console linki

To ważne informacje, które pozwolą Ci poznać witryny, które najczęściej linkują do Ciebie oraz dowiedzieć się, które strony cieszą się największą popularnością w witrynach linkujących. Jeśli nie starałeś się sam o te linki, tzn. nie zlecałeś ich umieszczenia w innych serwisach, to możesz ocenić, które treści są na tyle interesujące dla szerszego grona odbiorców, że zdobywasz dobre linki zewnętrzne. To kolejne miejsce, które pozwala Ci wysnuć wnioski na temat tego, jaki content warto tworzyć.

linki zewnętrzne w google search console

W tej zakładce znajdziesz również informacje o liczbie linków wewnętrznych, które prowadzą do podstron w obrębie Twojej witryny. W ten sposób możesz sprawdzić, czy Twoja sieć linkowania wewnątrz witryny na pewno jest tak zaprojektowana, że Twoi odbiorcy dotrą w te miejsca, na których szczególnie Ci zależy.

linki wewnętrzne google search console

Nie powinno Cię dziwić, że strona główna i strony, do których linki są w menu, znajdują się wysoko na tej liście. Zajrzyj natomiast do bardziej szczegółowego raportu i zobacz, czy są w nim strony, które są dla Ciebie ważne. Jeśli uznasz, że wysoko są strony bez większego znaczenia, to znak, że powinieneś przeprojektować układ strony i więcej uwagi poświęcić tworzeniu linków wewnętrznych.

W tej zakładce znajdziesz też informacje o tzw. anchor tekstach czyli o widocznym tekście, pod którym kryje się link. GSC sortuje je od najczęściej występujących, ale niestety nie pokazuje danych liczbowych i z tego powodu nie możemy sprawdzić, proporcji pomiędzy liczbą użytych w ten sposób tekstów znajdujących się na pozycji 1 a kolejnymi. Jeśli interesowałaby Cię głębsza analiza linków zewnętrznych, to trzeba byłoby sięgnąć po bardziej rozbudowane narzędzia służące temu celowi, jak choćby SEO Spy Glass.

lista anchor tekstów google search console

Poradnik Google Search Console – podsumowanie

Jak widzisz Google Search Console to narzędzie, które daje wiele informacji dotyczących Twojej witryny. Pokazałam tutaj kilka najważniejszych funkcji, które mogą Ci pomóc zadbać o widoczność Twojej strony w Google. Błędy związane ze stanem indeksowania mogą wymagać interwencji programisty, natomiast pozostałe zakładki czyli skuteczność i linki powinny być analizowane przy planowaniu działań pozycjonujących. To właśnie ich analiza pozwoli Ci znaleźć mocne i słabe punkty Twoich dotychczasowych działań i to dzięki nim możesz wprowadzić modyfikacje w swój plan contentu.

A tutaj krótkie video, w którym omawiam poszczególne elementy Google Search Console, na które warto zwrócić uwagę.

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more