Jak content wspiera pozycjonowanie?

content pozycjonowanie

Aby dobrze odpowiedzieć na pytanie „Jak content wspiera pozycjonowanie?”, warto zacząć od odpowiedzi na pytanie podstawowe, czyli „Co to jest content?”. Content to wszystkie treści, które znajdują się na stronie internetowej. Oczywiście contentem są także treści, które pojawiają się w social mediach czy w innych kanałach komunikacji z odbiorcami np. w sklepach, na webinarach czy w podcaście. Ja skupiam się na treściach w kontekście strony internetowej, bo to właśnie strona www jest pozycjonowana.

Content na stronie czy w social mediach?

Jak zawsze: to zależy. Z punktu widzenia strategii długoterminowych, social media mają jedną podstawową wadę. Jeśli nagle przestają działać, a wszyscy wiemy, że nawet giganci technologiczni miewają problemy techniczne, to firmy zaczynają sobie uświadamiać, jak krótkowzrocznym myśleniem jest opieranie swoich działach w internecie tylko na mediach społecznościowych. Własna strona internetowa to dużo bezpieczniejsze rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku awarii. Zadbaj zatem zarówno o kopię swojej strony na hostingu, jak i swoje własne, regularnie wykonywane, kopie zapasowe, tzw. backupy.

Pamiętasz tę panikę wśród firm i twórców, gdy w maju 2021 r. w serwerowni OVH w Strasburgu wybuchł pożar? Dzięki kopiom Twoja strona będzie zabezpieczona na wypadek takich zdarzeń – jest ją z czego odtworzyć, a cały content, który się na niej znajdował, może wrócić na swoje miejsce. 

Czy strona typu wizytówka wystarczy?

Gdy już wiesz, że chcesz tworzyć content na stronie internetowej, nie ograniczaj się do posiadania tylko strony wizytówkowej. Jeżeli masz dużo klientów, którzy sami do Ciebie przychodzą, a strona służy tylko do zaprezentowania oferty, to w porządku. Ale miej świadomość, że takiej strony nie da się dobrze wypozycjonować. Pozycjonowanie strony typu wizytówka jest niezmiernie trudne. Dlaczego? To proste – jest na niej za mało treści.

Takie strony giną w gąszczu innych stron z branży, które są znacznie bardziej rozbudowane i mają dużo więcej treści. Dlaczego Google miałby serwować odbiorcom Twoją stronę, a nie stronę firmy konkurencyjnej, która stworzyła więcej treści? Więcej wartościowych treści oznacza lepsze odpowiadanie na potrzeby klientów, którzy szukają określonych usług lub produktów. Ponadto Google`owi jest łatwiej “zaszufladkować” stronę kontekstowo oraz dopasować ją do branży, w której działasz.

Przykład – branża meblarska 

Wyobraź sobie, że są dwie strony internetowe w branży meblarskiej – jedna, która jest typową stroną wizytówką z ofertą i danymi kontaktowymi oraz druga, która ma nie tylko ofertę, ale również bloga, na którym wyjaśnia różne zawiłości branżowe oraz odpowiada na pytania, np. czym się różnią fronty lakierowane od frontów laminowanych, co wybrać: lakier połysk czy mat, wymienia wszystkie ich zalety i wady itp.

W treściach publikowanych przez drugą firmę znajdują się nie tylko główne frazy kluczowe, ale również inne frazy, po których ludzie mogą szukać informacji. Są to tzw. frazy długiego ogona, czyli frazy, które precyzyjnie określają, co oferujesz swoim klientom. W wielu branżach jest tak, że na frazy długiego ogona jest dużo łatwiej wybić się w Google, bo mniej firm używa ich na swojej stronie.

W przypadku branży mebli na wymiar, wybicie się na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania jest bardzo trudne. Konkurencja jest duża i jeszcze dochodzą reklamy. Wyniki organiczne, czyli te, które wyświetlają się dzięki pozycjonowaniu stron, zazwyczaj znajdują się dużo niżej. Często wyświetla się także mapka, bo są to usługi sprzedawane lokalnie. Zatem zanim użytkownik dojdzie do wyników organicznych, wyświetlają mu się reklamy oraz mapki, a dopiero później wyniki organiczne. 

Wybicie się na ogólną frazę “meble na wymiar” jest trudnym zadaniem. Ale jeżeli na stronie są treści poradnikowe, to można trafić do klienta dużo szybciej. Najważniejsza zasada w przypadku konkurencyjnych branż – frazy długiego ogona zawsze są rzadziej poszukiwane niż frazy ogólne. Dzięki mniejszej konkurencyjności można wejść na pierwsze pozycje w Google bocznymi drzwiami i zgarnąć do siebie wartościowy ruch osób, które chcą do nas trafić i poszukują już danej usługi, ale jeszcze nie formułują tego w dosłowny sposób. 

Dobrze tworzony content to:

  • dużo treści na stronie, 
  • mnóstwo słów kluczowych, których nie używa się w takim natężeniu na stronach typu one-pager.

Content a pozycjonowanie

Na prostych stronach wizytówkowych są oczywiste ograniczenia. Klient, który wchodzi na taką stronę, szuka oferty, a więc powinien otrzymać konkretne informacje. Natomiast do klienta, który jest na wcześniejszym etapie ścieżki zakupowej, można dotrzeć poprzez treści bogatsze w słowa kluczowe oraz takie, które bardziej precyzyjnie odpowiadają na jego zapytania. Frazy długiego ogona działają właśnie w ten sposób – nie musisz skupiać się na głównych frazach, ale możesz iść bocznymi drzwiami. Taka strategia często przekłada się na wyraźnie lepsze efekty niż pompowanie mnóstwa pieniędzy w konkurowanie na głównych frazach.

W pozycjonowaniu nie chodzi o to, żeby być na pierwszej pozycji na konkretną frazę, ale o to, żeby przynosiło to efekty w postaci klientów. To nie jest sztuka dla sztuki, ale jest to sztuka przyciągnięcia klienta na własną stronę. Zatem, czy zawsze warto być wysoko w Google? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ale w wielu branżach możesz mieć znacznie lepsze rezultaty, gdy skupisz się na frazach z długiego ogona, zamiast na obleganych frazach głównych.

Regularność publikacji contentu

Pewnie nie raz zadajesz sobie pytanie: jak często publikować na blogu? Tworzenie dobrego contentu to także częste aktualizowanie strony, a więc regularne dodawanie nowych treści. Jeżeli prowadzisz blog firmowy i co jakiś czas publikujesz nowe treści, to dla robotów Google`a jest to znak, że Twoja strona żyje, a pojawiający się na niej regularnie content jest wartościowy (oczywiście jeżeli teksty są dobrze zoptymalizowane) i będą chętniej Cię odwiedzać. Analogicznie – jeżeli tych aktualizacji nie ma zbyt dużo, to roboty nie zaglądają na stronę, na której mało się dzieje. Wtedy automatycznie strona leci w dół w rankingu.

A może jednak social media?

Dobry content na stronie przyciąga nam odbiorców, ale także może bardzo dobrze nieść się w social mediach, o których na początku mówiłam, że niekoniecznie są ważne w kontekście pozycjonowania. Są natomiast bardzo ważne, jeśli chodzi o ruch na stronie, gdyż pomagają w dystrybucji treści. Dzięki mediom społecznościowym możesz ściągnąć ruch na stronę, jeszcze zanim zostanie ona zaindeksowana.

Dzięki temu, że ludzie szybciej pojawią się na stronie i spędzą na niej jakiś czas, Google szybciej uzna także, że ta treść jest wartościowa. Zatem Twoją podstawą powinna być bogata w treści strona, a social media mogą być świetnym narzędziem, by pomóc w dotarciu do większej ilości osób w krótszym czasie.

Co dobry content oznacza dla strony www?

Wartościowy content powoduje, że odbiorcy:

  • więcej czasu spędzą u nas na stronie
  • mają więcej możliwości przeklikania się na inne podstrony, a więc jeszcze więcej czasu spędzają na stronie 
  • są bardziej zmotywowani do zakupu lub wykonania innej akcji na stronie np. zapisu na newsletter. Dla firmy to większe szanse na konwersję, która jest nadrzędnym celem pozycjonowania.

Podsumujmy, czyli 3 podstawowe sposoby, by wspierać pozycjonowanie poprzez content

  1. Treści powinny być nasycone słowami kluczowymi, zarówno głównymi frazami, jak i frazami długiego ogona. 
  2. Odpowiednio rozbudowany serwis zachęca użytkowników do dłuższego spędzania czasu na stronie.
  3. Częsta aktualizacja strony wzmacnia wiarygodność i podnosi wartość treści – zarówno dla odbiorców, jak i dla robotów Google`a.

Oczywiście należy mieć świadomość, że tworzenie contentu nie przyniesie efektów od razu. Jeśli dzisiaj napiszesz artykuł, to nie spodziewaj się, że jutro ruch na stronie wzrośnie o 1000%. Chyba że będzie to artykuł kontrowersyjny lub wzbudzający duże emocje, pójdzie w social media i stanie się viralem – wtedy faktycznie może się tak zdarzyć. Organicznie jednak to się nie zdarza, a na efekty trzeba poczekać.

Strategia dobrego contentu powoduje, że wspiera on twórcę przez długi czas. To jest efekt kuli śnieżnej, która wolno nabiera rozpędu. Jeśli więc oczekujesz natychmiastowych  efektów, to tworzenie contentu nie jest ścieżką dla Ciebie. Szybkie, choć krótkotrwałe efekty, przynoszą reklamy – Google Ads lub reklamy w social mediach.

Pamiętaj jednak, że obecnie tylko poprzez content możesz pozycjonować swoją stronę. Google stawia na treści, a strony z contentem niskiej jakości lub bez niego nie są premiowane i nie pojawiają się na wysokich pozycjach. Liczy się content, do dzieła!

A jeśli wolisz oglądać niż czytać, to poniżej link do #shortpressa, na bazie którego powstał niniejszy artykuł.

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more