Jak często publikować teksty na blogu?

jak często publikować posty blogowe

Częstotliwość publikacji postów blogowych to temat, który dość często pojawia się w rozmowach z moimi klientami. Pytają jak często publikować, by zwiększyć widoczność strony w Google, a co za tym idzie dotrzeć do nowych odbiorców. Niestety odpowiedź na to pytanie nie jest ani prosta, ani oczywista. Zobacz od czego zależy częstotliwość publikacji postów na blogu.

Częstotliwość publikacji postów blogowych a cel

Pierwszym czynnikiem, który wpływa na częstotliwość publikacji postów blogowych, jest cel prowadzenie bloga. Jak podają badania przeprowadzone przez HubSpot firmy, którym zależy na budowaniu ruchu organicznego za pomocą bloga, powinny postować jak najczęściej, co oznacza 3-5 razy w tygodniu, w zależności od rozmiarów bloga. Jeśli natomiast Twoim celem jest budowanie wizerunku, to najlepiej byłoby publikować 1-4 razy w tygodniu.

Jak widzisz marketerzy z HubSpot wyodrębnili dwa rodzaje celów, traktując je jako cele odrębne i mówiąc, że nieco inaczej pisze się treści przeznaczone typowo pod budowanie pozycji, a inaczej pod budowanie wizerunku. Moim zdaniem lepszym rozwiązaniem jest szukanie złotego środka, czyli publikowanie treści sprzyjających budowaniu wizerunku eksperta/budowania marki, a jednocześnie dobrze zoptymalizowane pod SEO, żeby dbać o dobrą widoczność strony w Google. Przy takiej strategii regularne publikowanie 1-2 x w tygodniu przez co najmniej 2-3 miesiące daje widoczne efekty.

Dowodem na skuteczność takich działań niech będzie mój blog, na którym 3 pierwsze kwartały 2019 roku były czasem dużych przestojów w publikacji. We wrześniu 2019 r. postanowiłam to zmienić, zaparłam się i publikowałam 1 x w tygodniu przez kolejne 3 miesiące. Przełożyło się to na ponad 100% wzrost ruchu z Google w ciągu 4 miesięcy. Na wykresie poniżej porównanie ruchu w styczniu 2020 do września 2019.

częstotliwość publikacji na blogu

Częstotliwość publikacji na blogu a etap rozwoju biznesu

Częstotliwość publikacji na blogu zależy również od tego, na jakim etapie rozwoju jest Twój biznes. Jeśli dopiero próbujesz zaistnieć w sieci, to powinieneś publikować 2-3 razy w tygodniu (chyba że masz dużo czasu i wolne moce przerobowe, to może być i częściej). Dzięki takiej strategii w dość szybki sposób będziesz mógł stworzyć dobry jakościowo content, który będzie Twoją bazą do budowania widoczności w Google i docierania do pierwszych odbiorców z pomocą ruchu organicznego.

Nie możesz jednak na tym poprzestać, bo Google lubi regularne aktualizacje strony i dodawanie kolejnych postów blogowych jest konieczne, jeśli chcesz utrzymać tendencję wzrostową związaną z budowaniem widoczności w Google przekładającą się na ruch na stronie. Zauważyłam jednak na moim blogi, i potwierdzają to również blogi moich klientów i znajomych, że po pewnym czasie, gdy na blogu jest już sporo treści, można sobie pozwolić na przerwy i nie ma to wielkiego wpływu na ruch i pozycje. To znaczy można w ten sposób utrzymać wypracowany status quo, ale raczej nie notuje się sytuacji znaczącego wzrostu ruchu na stronie mimo przerw w publikacji.

Co prawda mogą się zdarzyć odstępstwa od tej reguły, jak np. aktualna epidemia koronawirusa, która ma na niektóre branże destrukcyjny, a na inne wręcz przeciwnie – budujący wpływ. Po prostu niektóre tematy stają się bardziej nośne i ruch na frazy z nimi związany znacząco się zwiększa, ale ma to związek ze wzrostem liczby wyszukań danej frazy, a nie z regularnością lub jej brakiem przy publikacji postów.

Częstotliwość publikacji a rodzaj treści

Częstotliwość dodawania postów na blogu zależy również od tego, jaką tematykę poruszasz. Tematy lżejsze, typu lifestyle, kulinaria itp., możesz publikować częściej, bo odbiorcy takich tekstów są chętni do częstego ich czytania, więc jeśli masz już stałą publiczność, która regularnie odwiedza Twój blog, to możesz im często dostarczać nowe treści. Teksty tego typu to nie rozprawy naukowe, które wymagają odpowiedniego skupienia, przemyślenia czy warunków do czytania. Takie treści są zwykle łatwe, lekkie i przyjemne, dlatego bez przeszkód możesz publikować je tak często, jak tylko będziesz w stanie.

Pamiętaj jednak, by mierzyć siły na zamiary, bo Google lubi regularność. Oznacza to, że jeśli masz wenę i masz pomysł na kilka czy kilkanaście postów, ale wiesz, że potem może przyjść czas posuchy twórczej ?, złych warunków do pisania itp. i wiesz, że przez kolejne tygodnie nie będziesz w stanie nic publikować, to lepiej rozłóż publikację postów w miarę równomiernie, by zachować regularność publikacji. Pamiętaj, że w WordPressie (w większości innych CMSów również), jest opcja planowania daty publikacji. Możesz więc raz przysiąść i w szale twórczym ? napisać sobie kilka postów, a potem ustawić ich automatyczną publikację i nie myśleć o kolejnych tekstach blogowych przez kolejne dni/tygodnie.

Nieco inaczej sytuacja wygląda, gdy masz poważniejsze treści, wymagające więcej uwagi czy odpowiednich warunków. Już samo tworzenie takich postów jest trudniejsze, więc ich publikowanie kilka razy w tygodniu, jeśli nie masz zaplecza copywriterów, którzy Cię w tej pracy wspierają, może być zwyczajnie na tyle czasochłonne, że wręcz niewykonalne. Jeśli masz takie moce, dasz radę publikować dużo i często, a treść będzie wartościowa, to bez wątpienia możesz to robić.

Częstotliwość publikacji na blogu a odbiorca

Ostatnim czynnikiem, który może mieć wpływ na to, jak często publikować na blogu, jest odbiorca. W tym przypadku mówimy o sytuacji, w której odbiorca już trochę zna Twój blog, wie, że publikujesz na nim interesujące dla niego treści i wraca tam regularnie. Przeglądając dane w Google Analytics możesz sprawdzić, jak często wraca do Ciebie stały czytelnik i na tej podstawie opracować sobie plan i częstotliwość publikacji treści.

No to jak często publikować na blogu?

Bazując na tym co napisałam powyżej, można wysnuć jeden wniosek: nie ma jednej uniwersalnej zasady, którą można byłoby stosować na blogu. Na podstawie moich doświadczeń z blogami prowadzonymi dla moich klientów widzę wyraźnie, że publikowanie 1-2 razy w tygodniu przekłada się na efekty w postaci większego ruchu na stronie, który przekłada się na konwersje. Z pewnością wyniki mogłyby być jeszcze lepsze, gdyby publikować częściej, ale niestety często przeszkodą jest czas potrzebny do napisania postów dobrej jakości, którego w codziennej pracy po prostu brakuje. W takiej sytuacji najlepiej postawić na plan minimum czyli publikacje 1 x w tygodniu, ale trzymać się tego regularnie, niż publikować zrywami, czyli najpierw 2-3 razy w tygodniu, a potem dłuuugo dłuuugo nic.

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more