Jak planować treści?

planowanie contentu

Wydaje się być oczywiste, że jednym z nieodłącznych narzędzi content managera czy innej osoby odpowiedzialnej za blog firmowy jest kalendarz. Przydaje się one jednak nie tylko do wpisywania planów publikacji pod konkretnymi datami, ale również do planowania treści w szerszym kontekście. Dopasowanie treści do pory roku, świąt czy innych wydarzeń jest na tyle ważne, że chcę powiedzieć kilka słów o tym, jak planować treści.

Od czego zacząć?

Oczywiście od celu. Jak już pisałam w artykule Cel content marketingu, wyznaczenie celów content marketingu jest kluczowym momentem, który pozwala nie tylko na planowanie strategii działań, ale też na mierzenie ich efektywności. Wyznaczenie celu jest jednak dopiero początkiem drogi, wskazuje nam jedynie kierunek, w którym zmierzamy. Drugim krokiem, który przybliża nad do jego realizacji jest budowanie strategii, czyli poszukiwanie drogi pozwalającej nam do tego celu dojść. W przypadku działań content marketingowych na etapie budowania strategii musimy zaplanować narzędzia content marketingu, z których skorzystamy oraz treści, które będziemy dystrybuować. Dochodzimy więc do tematu głównego czyli tego jak planować treści.

Jak planować treści

Zanim przedstawię Ci pewne narzędzie, które jest bardzo pomocne w planowaniu treści, postaw się proszę w roli klienta i pomyśl:

  • kiedy będziesz szukał informacji o dekoracjach na Boże Narodzenie?
  • kiedy będziesz przeczesywał Internet szukając informacji o tym jakie fryzury są modne na Komunię?

Odpowiedzi na powyższe pytania wydają się być oczywiste. Nikt nie będzie szukał informacji o Bożym Narodzeniu w maju, a o Komunii we wrześniu (no może poza kilkoma skrajnymi przypadkami, które lubią mieć wszystko na tip-top z dużym wyprzedzeniem;)).

A teraz zastanów się czy Twoja działalność ma związek z porami roku, świętami, wakacjami czy innymi wydarzeniami, które sprawiają, że ludzie szukają konkretnych informacji tylko w określonym czasie w roku. Takich branż, produktów i usług jest wbrew pozorom bardzo dużo. I to właśnie od tego, czy dopasujesz publikowane przez siebie treści do poszukiwań internautów, może zależeć sukces Twoich działań content marketingowych.

Jak planować treści – narzędzia: Google Trends

Jeśli nie widzisz związku pomiędzy porą roku, świętami czy innymi wydarzeniami a swoją działalnością, to z pomocą przyjdzie Ci Google Trends? To narzędzie, które pozwala badać trendy wyszukiwań w wyszukiwarce Google. Wpisując szukane frazy kluczowe możesz dowiedzieć się nie tylko jak często w minionym okresie było poszukiwane badane słowo, ale również tego, z jakiego kraju pochodzą osoby wyszukujące treści oraz jakie są inne często wyszukiwane słowa kluczowe powiązane z wpisanym przez Ciebie.

Dzięki dużemu przedziałowi czasowemu, dla którego Google gromadzi dane, możesz zauważyć nie tylko zależność liczby wyszukiwań od sezonu, ale również to, czy ogólny trend w liczbie wyszukiwań jest rosnący, stały czy maleje. Dla przykładu zbadałam dwie frazy: jak wybrać rower oraz dekoracje na Boże Narodzenie.

wyniki google trends

Jak widzisz temat dekoracji na Boże Narodzenie wykazuje bardzo dużą sezonowość, wahania są ogromne, a na przestrzeni lat widać wyraźną tendencję wzrostową. Natomiast tematyka związana z wyborem roweru również podlega wahaniom sezonowym, ale są one zdecydowanie mniejsze, a liczba wyszukiwań pozostaje na podobnym poziomie od kilku już lat.

Co z tego wynika?

Na podstawie danych, których dostarcza nam Google Trends można wyciągnąć sporo wniosków. Dzięki nim zobaczysz, jaka tematyka jest interesująca dla internautów w określonym czasie roku, a to z kolei powinieneś wykorzystać do planowania tematów kolejnych wpisów. Możesz się nawet zdziwić, że sezonowość dotyczy również Ciebie.

Jeśli jednak prowadzisz działalność, która nie podlega wahaniom sezonowym, to i tak możesz wykorzystać pewne trendy. Zastanów się czy nie mógłbyś wykorzystać pewnych wydarzeń i zmodyfikować nieco planowane treści w taki sposób, żeby pasowały do tematyki poszukiwanej przez internautów.

Jeśli więc zajmujesz się rękodziełem, to możesz publikować treści związane z wyborem prezentów na Boże Narodzenie, Komunię czy Ślub. Dzięki temu trafisz do potencjalnych zainteresowanych, którzy dzięki Twoim poradom wybiorą produkty z Twojego sklepu. To nic, że produkty te są dostępne przez cały rok. Ty musisz wzbudzić w czytelnikach przekonanie, że to właśnie ta aktualna okazja jest najlepsza, żeby taki produkt sprezentować.

Mam nadzieję, że rozumiesz już jak wykorzystać Google Trends i jak planować treści w Twoich działaniach content marketingowych. Proponuję, żebyś sprawdził sezonowość dla tematów, które mogą być interesujące dla Twojego klienta i wykorzystał tę wiedzę przy planowaniu. Pamiętaj bowiem, że jednym z założeń działań, na których opiera się content marketing jest przedstawianie klientowi wartościowych treści i podawanie rozwiązań na tacy, w momencie, w którym ich najbardziej potrzebuje.

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more