Jak sprawdzić pozycję strony w Google? 2 narzędzia, które Ci to ułatwią

Pozycje strony w Google to temat, który budzi wiele emocji. Niemal każdy przedsiębiorca marzy o tym, by być wysoko w Google, ale nie każdy wie, jak sprawdzić widoczność strony w Google. Przygotowałam dla Ciebie krótki poradnik, w którym pokażę Ci, że do sprawdzania pozycji strony wystarczą proste narzędzia.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google – tego nie rób!

Bardzo często rozmawiam z przedsiębiorcami, którzy mówią, że chcąc sprawdzić pozycję strony decydują się na ręczne sprawdzanie pozycji czyli wpisują ją po prostu w wyszukiwarkę i patrzą, na jakiej pozycji znajduje się ich strona. Nie jest to do dobra metoda, bo po pierwsze wpisywanie kolejno różnych fraz w Google jest baaaardzo czasochłonne, a przy tym kompletnie niemiarodajne. Google dopasowuje bowiem wyniki na podstawie indywidualnych preferencji użytkowników, które bazują m.in. na tym, jaka jest Twoja lokalizacja i historia wyszukiwań. Sprawdzenie pozycji strony tą metodą nie da Ci obiektywnych wyników, więc na tej podstawie będzie bardzo trudno ocenić, jak widzą Twoją stronę inni. Są jednak narzędzia, które mogą Ci w tym pomóc.

Google Search Console – darmowe narzędzie Google m.in. do sprawdzania pozycji strony

Google Search Console to darmowe narzędzie od Google, które obowiązkowo! powinien znać każdy właściciel strony internetowej. Ma ono szereg różnych funkcji, ale dziś skupię się na tej związanej z widocznością strony w wyszukiwarce Google. Informacje na ten temat znajdziesz w zakładce skuteczność.

google search console skuteczność

Wchodząc w tę zakładkę zobaczysz takie informacje jak liczba wyświetleń Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google, liczba kliknięć oraz średnią pozycję całej Twojej strony. Domyślnie jest ustawiony okres 3 miesięcy, ale możesz to zmieniać wg potrzeb. Masz również opcję porównywania z okresami minionymi.

google search console poradnik

Analizując wartość tego ostatniego wskaźnika musisz podejść do niego z rezerwą. Wartość niska wcale nie musi być powodem do radości. To wartość średnia dla całej witryny, a zatem może być tak, że strona widoczna w Google na bardzo dużą liczbę słów kluczowych będzie miała wyższą średnią pozycję niż strona widoczna tylko na kilka fraz kluczowych. Możesz jednak przeanalizować swoją stronę nieco dokładniej patrząc w tabelkę poniżej i sprawdzić jak wygląda w szczegółach widoczność strony w Google.

Znajdziesz w niej listę słów kluczowych, na które pojawiała się Twoja strona w wynikach wyszukiwania oraz liczbę kliknięć na każde z tych słów. Nie widzisz tutaj informacji na temat pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ale możesz ją otrzymać klikając na dane słowo kluczowe. Wówczas dostaniesz precyzyjne informacje na temat średniej pozycji strony na konkretne słowa kluczowe w zadanym okresie.

gsc google

Taka analiza po jednym słowie kluczowym byłaby jednak bardzo uciążliwa, dlatego możesz skorzystać z opcji eksportu i wyeksportować sobie dane z GSC do pliku csv i otworzyć go np. w Excelu lub od razu do arkuszy Google. Po otwarciu go w arkuszu kalkulacyjnym dostaniesz pełne zestawienie wszystkich słów kluczowych, na które widoczna jest Twoja strona w Google i będziesz mógł przeanalizować pozycje, na których się znajduje na konkretne frazy. Zobaczysz również jak wygląda klikalność poszczególnych fraz w zależności od pozycji, na której znajduje się strona.

pozycje strony w Google Search Console


W Google Search Console możesz przeprowadzić monitorowanie pozycji nie tylko poprzez słowo kluczowe, ale również poprzez adresy url. Jednym słowem możesz sprawdzić, która strona pojawia się najczęściej w wynikach wyszukiwania i na jakie frazy kluczowe się wyświetla. Wystarczy, że w tabelce pod wykresem klikniesz strony i dostaniesz raport widoczności poszczególnych stron i ich klikalności. Dla łatwiejszej analizy widoczności możesz wyeksportować dane do pliku csv.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o GSC, to sprawdź mój poradnik jak korzystać z Google Search Console.

google search console poradnik

W narzędziu Google Search Console możesz możesz szczegółowo przeanalizować widoczność Twojej strony w Google oraz zastanowić się nad tym, jakie działania warto prowadzić, żeby poprawić aktualne pozycje. Jest możliwe jednak tylko wtedy, gdy jesteś właścicielem strony internetowej lub masz uprawnienia nadane Ci przez właściciela. Jeśli takich uprawnień nie masz, to możesz skorzystać z innych narzędzi np. SEMSTORM

SEMSTORM to rozbudowane narzędzie do monitorowania pozycji i sprawdzanie widoczności strony w Google. Ma ono jeszcze szereg innych przydatnych funkcji, ale dziś skupię się na tej jednej funkcjonalności. W SEMSTORM możesz sprawdzić widoczność stron internetowych niezależnie od tego, czy jesteś ich właścicielem, czy też nie. Możesz zatem sprawdzić widoczność dowolnej strony w Google (inaczej niż w Google Search Console), wpisując jej adres, a więc możesz sprawdzić nie tylko swoją stronę, ale również zbadać widoczność strony konkurencyjnej. Po wpisaniu adresu strony otrzymujesz zestawienie wielu różnych danych.

Panel informacyjny daje ogólny wgląd w sytuację badanej strony w wyszukiwarce oraz konkurentów. Sprawdzanie pozycji strony w wyszukiwarce Google dobrze jest zacząć od części związanej ze słowami kluczowymi. Możesz przejrzeć je wszystkie, wybrać słowa z TOP10 czy słowa z potencjałem czyli słowa znajdujące się na pozycjach 11-20.

Oprócz frazy kluczowej, jej pozycji i zmian dostaniesz informację na temat:

  • średniej miesięcznej liczby wyszukań danej frazy oraz jej konkurencyjności,
  • trendów (w niektórych branżach to bardzo istotne),
  • jaka strona rankuje na tę frazę czyli jaki wpis pojawi się w wynikach wyszukiwania, jeśli ktoś wpisze w wyszukiwarkę daną frazę kluczową,
  • wolumen ruchu, który ta fraza może wygenerować,

Są tam również informacje na temat kosztów płatnej reklamy GoogleAds na tę frazę.

Frazy lub słowa kluczowe możesz filtrować w rozmaity sposób i w ten sposób analizować widoczność fraz związanych z daną tematyką lub widoczność poszczególnych wpisów. Możesz to robić bezpośrednio w SEMSTORM, ale dzięki opcji eksportu danych możesz to robić również w Excelu.

Na filmie pokazuję dokładniej jak czytać dane, które dostajesz po wejściu do panelu informacyjnego w SEMSTORM.

Po dodaniu fraz kluczowych do monitoringu możesz przeprowadzać codzienne monitorowanie pozycji. Narzędzie kolorem zielonym oznacza wzrosty, a czerwonym – spadki. Szczególnie duże zmiany pozycji, zarówno pozytywne, jak i negatywne, są oznaczone dodatkowo wykrzyknikami.

jak sprawdzać pozycje w semstorm

Otrzymane w ten sposób wyniki możesz sortować alfabetycznie, pozycjami w wynikach wyszukiwania Google lub liczbą wyszukań.

SEMSTORM jest płatnym narzędziem do sprawdzania pozycji w Google, ale oferuje bezpłatny okres próbny. Jeśli chcesz na bieżąco wiedzieć jak zmienia się pozycja strony w Google, to warto zastanowić się nad wykupieniem jednego z abonamentów. Podobne opcje oferuje też SenutoSeoStation i jeszcze kilka innych narzędzi. Ja korzystam z SEMSTORM, dlatego jemu poświęciłam tutaj najwięcej uwagi, ale możesz spróbować zerknąć również do innych narzędzi i wypróbować je, żeby sprawdzić, które będzie najlepsze dla Ciebie.

*niektóre linki na tej stronie, to linki afiliacyjne

Mam nadzieję, że dzięki temu wpisowi wiesz już, jak powinno wyglądać regularne sprawdzanie pozycji w Google, a co najważniejsze, jak monitorować zmiany. Bez wątpienia warto sprawdzać pozycje strony w wynikach wyszukiwania Google, by wiedzieć, czy prowadzone działania przynoszą efekty oraz będziesz mógł modyfikować plan pozycjonowania.

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more