Jak wybrać domenę?

jak wybrać domenę

Niezbędnym elementem prowadzenia działalności w internecie jest strona internetowa. Jej adres będzie towarzyszył Ci przez cały czas, więc warto poświęcić nieco uwagi na jego wybór. Zobacz, czym się kierować wybierając domenę internetową.

Co to jest domena?

Domena internetowa to unikalny adres, pod którym znajduje się Twoja strona internetowa. Domena internetowa składa się z dwóch części: nazwy domeny oraz jej rozszerzenia. W Polsce najpopularniejsze jest rozszerzenie .pl czyli rozszerzenie, jakie mają domeny narodowe. Oprócz niego możesz również wybrać rozszerzenia innego rodzaju np.:

  • domeny globalne – .com, .net
  • domeny funkcjonalne – .gov, .edu, .org
  • domeny funkcjonalne drugiego poziomu – .com.pl, org.pl
  • domeny regionalne – .krakow.pl, waw.pl

Wybierając domenę warto wiedzieć, że wiele osób w Polsce domyślnie wpisuje w adres przeglądarki nazwę domeny oraz rozszerzenie .pl, dlatego jeśli tylko masz taką możliwość – domena internetowa z rozszerzeniem .pl jest wolna, to wybierz właśnie ją. Wyjątkiem są sytuacje, gdy planujesz działać nie tylko w Polsce, ale również poza jej granicami. W takim przypadku rozsądny może być wybór domeny globalnej, który nie sugeruje, z jakim krajem strona jest powiązana.

Nazwa domeny – co brać pod uwagę?

Wybór nazwy domeny nie powinien być przypadkowy. Powinien być on łatwy do zapamiętania dla odbiorcy, kojarzyć się z Twoją marką lub z rodzajem usług/produktów, które oferujesz. Wbrew temu, co głosi obiegowa opinia, słowa kluczowe w nazwie domeny nie mają wpływu na jej lepsze pozycjonowanie, co potwierdza John Mueller – Google Webmaster Trends Analyst.

Jeśli tworzysz markę osobistą, gdyż jesteś np. tłumaczem, architektem, prawnikiem, to możesz nazwać swoją stronę www swoim imieniem i nazwiskiem. Jest to szczególnie dobry pomysł, jeśli nie nazywasz się Jan Kowalski czy Anna Nowak, które są bardzo popularne i nie tylko nie zapadną dobrze w pamięć, ale po prostu domena internetowa o takiej treści może być już zajęta.

W wielu branżach dobrze funkcjonują domeny będące nazwą firmy lub łączące nazwę firmy z branżą, w której ona działa np. cukierniawesoleciasteczko.pl, fryzjerjanek.pl, zdrowakuchniaedyty.pl itp. Takie nazwy domeny są dość łatwe do zapamiętania, a adres internetowy takiej strony od razu sugeruje, co możemy na niej znaleźć. Nie ma to co prawda związku z SEO, ale wpływa na UX i sprawia, że użytkownikowi jest łatwiej powiązać adres z rodzajem działalności.

Wybierając nazwę domeny dla swojej strony www musisz też brać pod uwagę łatwość jej zapisania oraz dyktowania przez telefon. Z tego powodu lepiej unikać domen z myślnikiem, który jest co prawda dopuszczalnym znakiem w nazwie domeny, ale zdecydowanie utrudnia zapamiętanie nazwy. W większości przypadków wpisując adres domeny użytkownik będzie wpisywał słowa bez myślników, więc posiadanie nazw domen z myślnikami będzie mało przyjazne dla potencjalnych klientów. Myślniki będą również utrudniać życie w sytuacji, gdy będziesz musiał podyktować adres mailowy na swojej domenie przez telefon.

Ostatnią, ale wcale nie najmniej ważną sprawą przy wyborze domeny dla Twojej strony www, jest długość jej nazwy. Co do zasady: im krótsza nazwa domeny, tym lepiej, gdyż łatwiej zostanie w głowie Twojego odbiorcy. Jednakże i tutaj istnieją pewne wyjątki, które sprawiają, że dłuższa nazwa domeny będzie lepsza. Są to np. nazwy strony www typu branża+nazwa firmy, które przez dodanie branży stają się łatwiejsze do zapamiętania. Nie należy jednak szaleć z długością i tworzyć nazw domen dłuższych niż 3-4 słowa, bo nie dość, że będzie je trudno zapamiętać, to jeszcze tak długi zbitek liter bez przerwy będzie trudny do odcyfrowania np. posadzkibetonoweizywicznejaskolski.pl

Domena internetowa dla Twojej firmy – jak sprawdzić czy jest wolna?

Wspomniałam już na początku, że domena internetowa to unikalny adres, a zatem nie może się on powtarzać. Zanim więc będziesz mógł zarejestrować domenę dla siebie, musisz sprawdzić, czy nie jest ona już zajęta. Możesz to sprawdzić wpisując adres wybranej domeny do przeglądarki internetowej. Jeśli pod tym adresem znajduje się strona www, to wiesz na pewno, że domena internetowa jest już zarejestrowana. Nie zawsze jednak rejestracja domeny od razu oznacza działającą stronę, bo wiele osób rejestruje sobie domeny, by “zaklepać” sobie ich adres na przyszłość, ale strona jest dopiero w planach.

Znacznie skuteczniejsze jest więc sprawdzenie nazwy wybranej domeny w jednej z firm oferujących jej rejestrację. Aby otrzymać informację na temat wystarczy wejść na stronę jednej z nich i wpisać adres wymarzonej domeny, a po kilku chwilach dostaniesz informację, czy możesz dokonać rejestracji domeny i ile to będzie kosztować. Jeśli domena jest wolna, to możesz ją od razu zarejestrować, by ktoś Cię nie ubiegł. Jeśli domena jest zajęta, to musisz szukać innej nazwy i do skutku sprawdzać, czy jest ona wolna.

Wybór domeny a wpływ na SEO

Jak już wcześniej napisałam, nazwa domeny nie ma wpływu na pozycjonowanie strony, ale to nie znaczy, że wybór domeny nie wpływa na SEO. Jaki jest ten związek? Ano taki, że jednym z czynników mających wpływ na pozycje strony w Google jest historia domeny oraz backlinki czyli linki zewnętrzne, które do niej prowadzą.

Historia domeny czyli jej wiek, autorytet oraz profil linków (rodzaj stron, z których pochodzą), mogą pomóc lub zaszkodzić domenie. Wiek domeny możesz sprawdzić korzystając z archiwum sieci internet czyli Wayback Machine. Wystarczy, że wpiszesz tam adres domeny, którą chcesz zarejestrować, a dowiesz się, czy jest to tzw. expirka czyli domena, która już kiedyś istniała. Jeśli tak było, to patrząc na kalendarz dowiesz się, w jakim okresie działała, a wchodząc na dostępne dla niech snapshoty zobaczysz, jak wyglądała i z jaką działalnością była powiązana. Najlepiej dla Ciebie byłoby, gdyby domena była z tej samej branży, w której zamierzasz działać, bo dzięki temu do maksimum wykorzystasz siłę istniejących nadal backlinków. Jeśli chcesz wiedzieć, jak możesz wykorzystać domenę, która już wcześniej istniała, to przeczytaj case study odbudowy serwisu na expirce.

Dobry profil linków, pochodzących z wartościowych miejsc związanych z branżą, w której działasz, pomoże Ci szybciej osiągnąć dobre pozycje w Google. Profil linków możesz sprawdzić korzystając z różnych narzędzi np. SEMRush, ahrefs, Majestic czy Ubersuggest. Są to narzędzia płatne, ale większość z nich umożliwia bezpłatny trial lub pokazuje przynajmniej część informacji, dzięki którym już można się zorientować, czy profil backlinków jest atrakcyjny z punktu widzenia pozycjonowania.

Jak wybrać domenę krok po kroku

Jak widzisz wybór domeny to złożony temat, dlatego warto poświęcić mu nieco uwagi. W skrócie można powiedzieć, że to proces, który można streścić w następujących krokach:

  1. burza mózgów, dzięki której stworzysz listę potencjalnych kandydatów na domenę dla Twojej strony www,
  2. sprawdzenie dostępności domeny,
  3. sprawdzenie historii domeny,
  4. sprawdzenie profilu backlinków (jeśli domena już wcześniej istniała).

Jeśli wszystkie punkty okażą się pozytywne, to kolejnym będzie rejestracja domeny u wybranego hostingodawcy. Koszt rejestracji domeny zależy od tego, czy jest to domena narodowa czy też domena z innym rozszerzeniem. Często domeny globalne są droższe od domen narodowych czy regionalnych, ale koszt rejestracji na pierwszy rok to kwota kilkudziesięciu złotych. Niektóre firmy oferują na pierwszy rok bardzo niskie opłaty, ale odnowienie domeny na kolejne lata jest znacznie droższe, a przy pierwszej rejestracji wymagają związania się z nimi na dwa lub trzy lata. Dbając o swoją firmę i ograniczając koszty sprawdź dokładnie zapisy oferty rejestracji domen internetowych, by nie zdziwić się za rok, gdy przyjdzie czas na odnowienie domeny.

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more