
Kim jest Twój odbiorca – Google Analytics pomoże Ci go poznać!

Jednym z kluczowych pytań, które zadają zawsze i wszędzie wszyscy marketingowcy, jest pytanie o grupę docelową. Musisz ją znać, jeśli chcesz prowadzić skuteczny marketing i to niezależnie od tego, jakim kanałem chcesz się komunikować. Nie zawsze jednak założenia co do grupy docelowej sprawdzają się w rzeczywistości i odbiorcą jest osoba nieco inna niż zakładałeś. Warto zatem sprawdzić, kim jest odbiorca, który trafia na Twoją stronę, a z pomocą przychodzi Google Analytics.
Google Analytics – kopalnia wiedzy o klientach
Google Analytics to darmowe narzędzie od Google’a, z którego, przynajmniej w podstawowym zakresie, powinien się nauczyć korzystać każdy właściciel strony internetowej. Jego instalacja trwa dosłownie chwilę (jeśli nie wiesz, jak to zrobić to skorzystaj z tutorialu Jak zainstalować kod śledzenia Google Analytics), a informacje w nim dostępne mogą naprawdę dać szersze spojrzenie na Twojego odbiorcę.
Poniżej znajdziesz krótki opis głównych zakładek na stronie Google Analytics oraz informacje, gdzie warto zaglądać ze szczególną uwagą, jeśli chcesz zebrać jak najwięcej danych o swoich odbiorcach.
Google Analytics – strona główna
Gdy zalogujesz się do Google Analytics, to trafisz na dashboard, na którym pokażą Ci się podstawowe dane z wszystkich zakładek.
Z automatu będą to dane za ostatnie 7 dni, więc jeśli chcesz przeglądać je w szerszej perspektywie czasowej (a do tego zachęcam), to musisz zmienić sobie to w ustawieniach. Do wyboru masz kilka opcji predefiniowanych, ale możesz również ustawić swój własny zakres czasowy, wybierając opcję niestandardowe. Jeśli chcesz tylko rzucić okiem na te dane w szerszym zakresie, to możesz to zmienić tutaj, ale jeśli będziesz chciał przyjrzeć się im bardziej szczegółowo i wejdziesz w którąś z zakładek, to i tak po wejściu w zakładkę system pokaże Ci dane za ostatnie 7 dni. Zmiana badanego okresu będzie skuteczna na dłużej dopiero wtedy, gdy zmienisz ten zakres po wejściu w zakładkę szczegółową.
Strona główna służy zatem do szybkiego rzutu oka na dane i aktualną sytuację, ale do głębszej analizy zebranych danych polecam jednak zajrzeć do zakładek szczegółowych.
Google Analytics – odbiorcy
W tej zakładce znajdziesz niemal wszystko, co może Ci się przydać do opisania Twojego odbiorcy. Znajdziesz w nim informacje demograficzne czyli dowiesz się, jak kształtuje się struktura płci i wieku Twoich odbiorców oraz gdzie mieszkają i jakim językiem się posługują. Dowiesz się również czy masz rzeszę stałych fanów, czy co chwilę trafia do Ciebie ktoś nowy.
Wchodząc w przegląd widzisz ile osób odwiedziło Twoją stronę w badanym okresie, ile osób było tutaj po raz pierwszy, jak dużo stron średnio zostało odwiedzonych oraz jak wysoki był współczynnik odrzuceń.
Do badań wybrałam 3 miesiące, bo taki okres może dać szerszy obraz w mojej branży, ale jeśli działasz w branży sezonowej, to dobrze się zastanów, jaki okres do badania wybrać, bo to może mieć wpływ na Twoje wnioski.
Polecam Ci również zajrzeć do zakładki dane demograficzne – przegląd, bo tam znajdziesz podstawowe informacje na temat płci i wieku Twoich odbiorców.
Możesz oglądać je ogólnie, czyli jak wygląda pełny ruch na stronie (jak na screenie powyżej), a możesz wybrać również sobie jakiś segment np. użytkowników, którzy wracają na stronę. Wówczas zobaczysz drugi wykres i będziesz mógł sprawdzić, kim jest odbiorca, który do Ciebie wraca.
Wielu osobom, zwłaszcza tym działającym lokalnie, z pewnością przydadzą się informacje na temat tego, skąd pochodzą osoby odwiedzające ich stronę. Wchodząc w zakładkę: Odbiorcy- dane geograficzne – lokalizacja dostaniesz mapę świata z kolorystycznym zaznaczeniem rejonów, z których odwiedzają Cię odbiorcy.
Możesz również kliknąć w jeden z krajów i dostaniesz informacje bardziej szczegółowe. Ja sprawdziłam jak wygląda sytuacja tej strony w Polsce i dostałam następujące wyniki:
Chcąc lepiej poznać odbiorców warto zajrzeć również do zakładki Zachowanie. To stąd dowiesz się, jak wygląda podział pomiędzy nowymi odbiorcami, a tymi powracającymi. Poznasz również częstotliwość ich wizyt oraz zaangażowanie. Dzięki tym dwóm danym będziesz mógł wysnuć wnioski jak często publikować treści oraz dowiesz się, jak dużo czasu spędzają odbiorcy na Twojej stronie.
Google Analytics – Pozyskiwanie
Drugą ważną zakładką, szczególnie w kontekście pozycjonowania strony, jest zakładka związana z pozyskiwaniem. To stąd dowiesz się skąd pochodzi ruch na stronie (sprawdź dlaczego warto znać źródła ruchu na stronie) oraz poznasz cenne informacje na temat tego, czego szukają Twoi odbiorcy w Google.
Zawsze polecam zacząć przeglądanie od przyjrzenia się zakładce Przegląd. To tutaj znajdziesz podstawowe źródła ruchu na stronie, zobaczysz ich procentowy udział, a w poniższej tabeli znajdziesz dokładne liczby odwiedzin z poszczególnych kanałów.
Każdemu z tych kanałów możesz przyjrzeć się bliżej, klikając na jego nazwę. Wchodząc głębiej dowiesz się, jakie strony odwiedziły osoby pochodzące z danego źródła, ile czasu na nich spędziły oraz czy wystąpiła konwersja (jeśli masz ustawione cele).
W zakładce tej możesz też zajrzeć do Google Search Console, a konkretnie dowiedzieć się, na jakie strony wchodzą ludzie z wyszukiwarki Google oraz dzięki jakim zapytaniom (słowom kluczowym) trafiają na Twoją stronę. Nie jest to może wiedza ściśle związana z odbiorcami, ale jednak może dać Ci spore pole do analizy ich potrzeb i zachowań, dlatego wspominam o tych zakładkach w kontekście poznawania osób odwiedzających Twoją stronę.
Google Analytics – Zachowanie
Ostatnią zakładką, która może Ci pomóc lepiej poznać odbiorcę, jest zakładka zachowanie. Wchodząc w Przegląd dowiesz się, jakie strony w badanym okresie zanotowały najwięcej wejść. Co ważne, w odróżnieniu od danych z zakładki: Pozyskiwanie- Google Search Console – Strony docelowe, są to dane dotyczące wszystkich odwiedzin na Twojej stronie, a nie tylko tych z wyszukiwarki Google.
W tej zakładce możesz również zobaczyć przepływ użytkowników pomiędzy stronami. Dowiesz się tutaj również, czy i jak często odwiedzający Twoją stronę korzystają z wewnętrznej wyszukiwarki na stronie i jakie zapytania pojawiają się w niej najczęściej. To może być kolejna informacja na temat potrzeb, z którymi odbiorcy do Ciebie przychodzą.
Google Analytics ma oczywiście jeszcze duuużo więcej funkcjonalności i możliwości, bo to prawdziwy kombajn z danymi, z których warto nauczyć się korzystać. Ja dziś skupiłam się na tych, które warto odwiedzić, żeby dowiedzieć się więcej o swoich klientach i sprawdzić, czy rzeczywiście trafiasz do takich odbiorców, na których Ci zależy.