Linki wewnętrzne czyli link building na stronie

jak zrobić linkowanie wewnętrzne

Linki wewnętrzne to kolejny element, który wpływa na pozycję strony na liście wyników wyszukiwania. Linkowanie wewnętrzne to tworzenie mapy witryny, dzięki której roboty Google wiedzą jak się po stronie poruszać i mogą lepiej spenetrować jej zawartość.  Nie jest to jednak tylko czynnik rankingowy, gdyż tworzenie linków czyli sieci powiązań pomiędzy stronami pozwala stworzyć odpowiedni systemu nawigacji na stronie, który ma ogromne znaczenie dla użytkownika, który ją odwiedza.

Po co tworzyć linki wewnętrzne?

Linki wewnętrzne są tworzone z dwóch powodów. Po pierwsze jest to tworzenie mapy powiązań pomocnej robotom Google. Dzięki temu mogą one dotrzeć do stron i produktów, do których trudno byłoby im dotrzeć, gdyby nie odpowiednie linki na stronie. Po drugie linki wewnętrzne mają też za zadanie ułatwienie czytelnikowi znalezienie treści powiązanych z czytanym wpisem. Jeśli czytelnik jest prowadzony za rękę po kolejnych tekstach, które mogą lepiej rozwiązać jego problemy, to spędza więcej czasu na stronie. A dłuższy czas na stronie, to kolejny + dla Twojej witryny i wyższe pozycje na liście wyników wyszukiwania. Dodatkowo osoba przebywając dłużej na stronie ma szansę lepiej zapamiętać Twoją markę i w momencie, gdy będzie potrzebować Twoich produktów lub usług, to właśnie Twoja firma przyjdzie mu pierwsza do głowy.

Jakie linki wewnętrzne warto tworzyć?

Prowadź klienta za rękę

Jeśli prowadzisz stronę dla swojej firmy, to prawdopodobnie Twoim celem jest to, żeby każdy, kto odwiedza Twoją stronę został Twoim klientem. Nie jest oczywiście możliwe, by konwersja wynosiła 100%, ale odpowiednie linki wewnętrze mogą Ci pomóc stworzyć ścieżkę, która to ułatwi.

Wyobraź sobie, że ktoś trafia na Twoją stronę, a jeszcze nic o Tobie nie wie. Jest bardzo prawdopodobne, że zanim dokona zakupu czy kliknie na zakładkę kontakt, pochodzi chwilę po stronie. Być może będzie chciał się zapoznać z Twoją ofertą, doświadczeniem, portfolio, bo zanim zdecyduje się wydać jakieś pieniądze będzie chciał Cię lepiej poznać.

Dobrze stworzona mapa powiązań pomiędzy stronami czyli linki wewnętrzne pomogą mu w tym wędrowaniu po stronie. Korzyść będzie obopólna, bo tworząc odpowiednią ścieżkę, którą chcesz poprowadzić swojego klienta, podsuwasz mu kolejne strony i nie musi błądzić po stronie, by znaleźć potrzebne informacje. Podsuwając mu linki wewnętrzne z jednej strony ułatwiasz mu życie, a przy tym tak nim sterujesz, żeby wędrówka po stronie doprowadziła do tego, by klient zrealizował Twój cel. To właśnie dlatego na stronie głównej warto mieć linki do oferty – konkretnych usług czy produktów. Na stronach produktów do portfolio, a w portfolio do strony z kontaktem. Oczywiście link do strony z kontaktem powinien się pojawiać wszędzie, gdzie klient może podjąć decyzję zakupową.

Kategorie wpisów i tagowanie

Jeśli prowadzisz blog, to z pewnością używasz podziału na kategorie, które ułatwiają czytelnikowi poruszanie się po stronie i zgłębianie treści ze sobą powiązanych. Dzięki temu łatwiej odnajduje on to, co może go zainteresować, a przy okazji wpływa to pozytywnie na pozycjonowanie bloga.

Warto również stosować tagowanie, które jeszcze bardziej precyzyjnie wiąże ze sobą wpisy dotyczące tego samego tematu w ramach jednej kategorii. Nie chodzi jednak o to, by nadawać kilkanaście czy kilkadziesiąt tagów jednemu wpisowi. Lepiej wybrać kilka, ale takich, które najlepiej pasują do poruszanej we wpisie tematyki. Ponadto mówi się o tym, że obecność tagów na stronie niekoniecznie wpływa na pozycję strony na liście wyników wyszukiwania, bo Google nie nadaje im aż takiej wartości. Jednocześnie jednak faktem jest to, że tagi są ważne ze względu na UX (user experience) i pomagają czytelnikowi poruszać się po stronie i znajdywać kolejne powiązane ze sobą treści.

Tworząc kategorie i tagi należy jednak pamiętać o tym, by nie dublować ich nazw. Roboty Google lubią bowiem precyzyjne komunikaty i w sytuacji, w których kategoria i tag nazywałaby się tak samo, mogłoby to wprowadzać zamieszanie w rankingu. W efekcie na dane słowo kluczowe raz rankowałaby jedna, a raz druga strona.

Linkowanie pomiędzy wpisami

Jeśli tworzysz kilka artykułów o podobnej tematyce, to często masz chęć odwołać się do artykułów już wcześniej napisanych. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w ten sposób stworzyć dodatkowe linki wewnętrzne, powołując się na wcześniejsze artykuły i wplatając w nowe treści linki do wpisów starszych. Dzięki temu pomożesz czytelnikowi uzupełnić potrzebne informacje i zachęcisz go do dłuższego pobytu na stronie.

Możesz wykorzystać tę metodę również we wpisach już zamieszczonych. Warto raz na czas zajrzeć do starych wpisów i sprawdzić, czy nie mają one logicznej kontynuacji we wpisach nowszych. W tych, które znajdziesz, warto dodać na końcu zdanie: jeśli chcesz wiedzieć więcej to zajrzyj również do artykułu …… i podlinkować nowszy wpis.

Lista wpisów/artykułów powiązanych

Taka lista działa podobnie jak kategorie i tagi, ale jeden sposób linkowania wcale nie wyklucza drugiego. Lista wpisów powiązanych powinna znaleźć się pod wpisem, którego dotyczy. Jeśli to zrobisz, to czytelnik zachęcony przeczytanym artykułem będzie mógł kontynuować zgłębianie interesujących go treści.

Wiązanie sprawdza się również w kontekście sklepów internetowych. Warto wiązać ze sobą produkty z tej samej kategorii lub pasujące do siebie. I znów – jedno nie wyklucza drugiego. Pod szczegółami na temat jednego produktu (szpilek) może znaleźć się lista artykułów podobnych z tej samej kategorii (inne szpilki – różne kolory czy wys. obcasa) i artykułów z innej kategorii, które mogą stanowić uzupełnienie zakupów (torebka, biżuteria, kapelusz). To nie tylko poprawi nawigację w sklepie i wpłynie na SEO, ale również pomoże zwiększyć wartość przeciętnego koszyka zakupów.

linki wewnętrzne optymalizacja SEO

Lista naj.. – najczęściej czytanych, najczęściej komentowanych, najchętniej kupowanych

Kolejny sposób na ułatwienie odwiedzającemu wędrowanie po stronie to lista naj…. Dzięki temu osoba odwiedzająca może sprawniej odnaleźć treści/produkty, które go interesują.

Podobną funkcję pełni na blogach archiwum. Nie jestem jednak zwolenniczką chronologicznego układu wpisów, chyba, że ma to swoje uzasadnienie, bo opowiada jakąś historię. Takie linkowanie nie jest bowiem oparte na linkach kontekstowych i jego użyteczność zarówno z punktu widzenia czytelników, jak i robotów Google i jego wpływie na SEO jest dyskusyjna.

Linki wewnętrzne – kwestie techniczne

Teraz słów kilka o kwestiach technicznych. Podział na kategorie i tagowanie to wbudowane funkcje WordPressa. Wystarczy z nich korzystać i dzięki nim tworzyć mapę wpisów powiązanych.

Natomiast do tworzenia list wpisów powiązanych czy list naj należy użyć odpowiednich narzędzi. Ja korzystam z wtyczki Jetpack, która obok innych (maaaasy!) funkcjonalności umożliwia również dodawanie na blogu przeróżnych widgetów, w tym list wpisów powiązanych, najczęściej komentowanych, najchętniej odwiedzanych. Wystarczy, że wejdziesz w sekcję widgety i tam znajdziesz wszystkie wspomniane wyżej rozwiązania. Przeciągasz je do sidebaru, stopki lub ustawiasz je tak, żeby pojawiały się pod każdym wpisem.

Mapa strony

Po stworzeniu powiązań wewnętrznych powinieneś stworzyć mapę witryny. Jeśli masz u siebie zainstalowaną wtyczkę Yoast SEO, to ona automatycznie tworzy mapę strony czyli plik sitemap.xml. To właśnie w tym pliku zawarta jest informacja dla robotów Google na temat podstron i ich wzajemnych powiązań. Jeśli dużo pozmieniałeś na stronie i chcesz przyspieszyć indeksację strony możesz dodać ponownie mapę witryny do Google Search Console.

jak dodać mapę strony do GSC

Linkowanie wewnętrzne – anchor text

Gdy tworzysz mapę powiązań pomiędzy wpisami wplatając w treść posta linki do innych wpisów z Twojej strony, to zwróć uwagę na anchor text. Jest to tekst, który widzimy patrząc na link. Nie ma sensu pisanie kliknij tutaj lub zobacz tutaj. Lepiej wpisać tytuł posta, który linkujemy lub frazę kluczową, z którą jest powiązany. Jeśli więc piszę tekst o tym, jak urządzić mieszkanie w stylu skandynawskim, to mogę podlinkować wpis pt. „kuchnia w stylu skandynawskim” a jako anchor tekstu użyć „jak urządzić kuchnię w stylu skandynawskim”. Dzięki temu daję robotom Google podwójny sygnał, o czym jest linkowany wpis i pomagam mu wyjść na wyższe pozycje.

Zadanie dla Ciebie

Sprawdź czy maksymalnie wykorzystujesz możliwości, jakie daje linkowanie wewnętrzne na Twojej stronie. Jeśli nie, to wybierz przynajmniej jeden sposób, który pomoże Ci usprawnić nawigację na stronie i poprawi jej widoczność w sieci.

Przejrzyj również stare wpisy i zastanów się, do których można dodać linki powiązane z wpisami nowszymi. Zwróć uwagę szczególnie na te wpisy, które cieszą się dużą popularnością i, mimo że są na stronie już długo, to wciąż cieszą się zainteresowaniem czytelników. Wykorzystaj ich potencjał i stwórz linki, które poprawią nawigację na stronie i przekierują przychodzący ruch na inne, oczywiście powiązane kontekstem, wpisy.

Sprawdź też, czy Google Search Console zaindeksował mapę Twojej strony – jeśli nie, stwórz plik z mapą i dodaj do Google Search Console ręcznie.

A jeśli wolisz oglądać niż czytać, to zapraszam 🙂

Może Cię też zainteresuje:
źródła ruchu na stronie

Każdy, kto ma stronę internetową i/lub prowadzi blog firmowy, powinien się interesować nie tylko wielkością ruchu na stronie, ale również Read more

słowa kluczowe planowanie

Pisałam Ci już o narzędziach propozycji słów kluczowych, a dziś na słowa kluczowe chciałabym spojrzeć z drugiej strony. Chcę Ci  Read more