Jak pisać bloga – przykłady, pomysły

jak pisać bloga przykłady

Pisanie bloga to doskonały sposób budowania pozytywnego wizerunku marki, szczególnie marki osobistej, eksperckiej, ale również świetna metoda pozycjonowania strony internetowej. Bardzo często na początku pojawia się jednak bariera i niepewność, jak pisać teksty na bloga, by przynosiło to realne efekty. Przygotowałam dla Ciebie zestaw podpowiedzi, dzięki którym będziesz mógł zacząć pisanie bloga.

Pisanie bloga – dlaczego warto?

Istnieje wiele korzyści z prowadzenia bloga, a zwłaszcza pisania bloga firmowego. Przede wszystkim jest to doskonały sposób na budowanie swojej widoczności w Google i docieranie do szerszego grona odbiorców, którzy mogą stać się Twoimi klientami. Odpowiednie prowadzenie bloga pozwala docierać do osób, które szukają w Google rozwiązania swoich problemów i są w Twojej grupie docelowej. Jeśli Twój post blogowy będzie wysoko w Google i przyciągnie uwagę odbiorcy, to nie będzie on traktował tego jako nachalnej reklamy, ale realną pomoc, która pomoże mu znaleźć rozwiązanie, którego w danej chwili potrzebuje.

Publikując ciekawe i użyteczne dla odbiorcy treści budujesz nie tylko widoczność w Google, ale również zaufanie swoich czytelników do Ciebie. Jest to szczególnie istotne, jeśli prowadzisz działalność jednoosobową i jesteś np. architektem, projektantem, tłumaczem, coachem, grafikiem itp. Klient czytając posty na Twoim blogu może Cię lepiej poznać i przekonać się o Twoim profesjonalizmie, co realnie przełoży się na jego zaufanie do Ciebie i chęć nawiązania współpracy.

Takie efekty można jednak uzyskać tylko wtedy, gdy zadbasz o odpowiedni dobór tematyki twojego bloga oraz będziesz pisać bloga zgodnie z wszelkimi zasadami optymalizacji treści pod SEO. Jeśli bowiem nie wiesz jak pisać teksty na bloga, to koniecznie musisz je poznać.

Przykłady tekstów na blog firmowy

Mówi się, że najtrudniejszy pierwszy krok i faktycznie pierwszy post na bloga, a może nawet kilka pierwszych, bardzo często powstaje najdłużej. Moi klienci poważnie zastanawiają się o czym pisać i potykają się bardzo często już na etapie wyboru tematu. Zwykle wydaje im się, że jeśli mają zacząć pisać bloga, to muszą się wyróżnić i szukają tematu, o którym nie mówi się wiele.

Czasem takie działanie faktycznie przyniesie efekty, bo jest to temat poszukiwany, a materiałów na ten temat jest w sieci niewiele. Jednakże w zdecydowanej większości przypadków lepiej pisać teksty blogowe, w których będziesz odpowiadać na najczęściej pojawiające się pytania. Większość tekstów blogowych to bowiem teksty poradnikowe, w których poruszasz podstawowe problemy, z jakimi zmagają się Twoi klienci. Blog to nie rozprawa doktorska, w której musisz popisywać się swoją erudycją, ale poradnik mający pomóc Twoim klientom rozwiązać ich problemy.

Niezależnie od tematyki bloga, najlepiej sprawdzają się zatem teksty poradnikowe, ale na firmowym blogu mogą pojawić się również:

  • wywiady,
  • case study,
  • rankingi,
  • porównania,
  • trendy,
  • tutoriale ze screenami lub screencasty (nagrania ekranu),
  • raporty,
  • galerie inspiracji.

Na blogu firmowym mogą się również pojawiać odpowiednio przygotowane pod SEO transkrypcje podcastów.

Jak zacząć pisanie bloga firmowego? – pomysły na teksty blogowe

Zaczynając pisać bloga pamiętaj, że to, co dla Ciebie jest oczywiste, dla Twoich klientów wcale takie być nie musi. Tworzenie treści możesz zatem rozpocząć od kilku tematów, które sprawdzą się w każdej branży. Oto uniwersalne pomysły na teksty blogowe:

1. Ile kosztuje (nazwa usługi)
Przykłady:
Ile kosztuje projektowanie wnętrz?
Ile kosztuje tłumaczenie tekstów?
Ile kosztuje układanie płytek?
Ile kosztuje sesja coachingowa?

Pytanie o cenę usługi niemal w każdej branży należy do fraz wyszukiwanych bardzo często. Pisząc tekst wcale nie musisz podawać konkretnej kwoty, bo bardzo często potrzebna jest indywidualna wycena, ale możesz podać widełki i wyjaśnić, od czego zależy cena. Taki tekst blogowy będzie miał wartość dla odbiorcy, bo pozna przynajmniej rząd wielkości ceny, której może się spodziewać i sposób jej wyliczania.

2. Jak wybrać (przymiotnik + nazwa produktu/usługi) dla (grupa docelowa)
Przykłady:
Jak wybrać dobre narty dla dziecka?
Jak wybrać trwały blat do kuchni?
Jak wybrać wygodny materac dla dwóch osób?
Jak wybrać dobrego psychologa dla dziecka?

Pisząc tekst tego rodzaju musisz wiedzieć, jaka cecha produktu/usługi jest dla Twojej grupy docelowej najważniejsza i to ona powinna pojawić się w tytule posta blogowego. Zanim więc zaczniesz pisanie bloga, to najpierw dobrze zastanów się, kim jest Twój klient i jakich informacji będzie on szukał w Google.

3. (produkt/usługa) czy (produkt/usługa) – co wybrać?
Przykłady:
Pozycjonowanie strony czy reklama Google Ads – co wybrać?
Rowerek biegowy czy rowerek z bocznymi kółkami – co wybrać?
Dieta keto czy dieta Dukana – co wybrać?
Projekt wnętrz przez architekta czy samodzielnie – co wybrać?

Bardzo często Twoi potencjalni klienci szukają informacji porównując ze sobą różne możliwości. Zapewne w Twojej branży również znajdą się możliwości zestawienia dwóch podobnych produktów/usług, między którymi klient dokonuje wyboru.

Wybór tematyki bloga a słowa kluczowe

Przytoczone wyżej przykłady to tematy postów blogowych, które można zastosować w niemal każdej branży, niezależnie od tego, czy sprzedajesz produkty czy świadczysz usługi. Daleka jestem jednak od działania w ciemno i zachęcam Cię, by zacząć pisać swojego bloga firmowego opierając się nie tylko na moim doświadczeniu przy tworzeniu strategii contentu dla różnych branż, ale również na narzędziach, które pomogą Ci znaleźć odpowiednie słowa kluczowe. Jest ich bardzo wiele (zobacz 6 narzędzi propozycji słów kluczowych), ale ja najbardziej lubię Ubersuggest (płatne, ale jest bezpłatny trial) oraz bezpłatną wtyczkę do Chrome Keyword Surfer, z których korzystam równolegle.

Znajdziesz w nich informacje na temat liczby wyszukań oraz konkurencyjności, co pozwoli Ci znaleźć słowo kluczowe mające największy potencjał. Zobaczysz tam również, czy cecha, którą chcesz podkreślić np. wygodny materac, faktycznie jest wyszukiwana przez Twoich potencjalnych klientów, czy może będą szukać raczej: materac na kręgosłup.

Sprawdziłam i okazuje się, że wygodny materac jest wyszukiwane 140 razy na miesiąc, a materac na kręgosłup 260, a w dodatku ma niższą konkurencyjność. Oznacza to, że w takiej sytuacji lepiej będzie napisać tekst: Jak wybrać materac na kręgosłup? Tkwi w nim znacznie większy potencjał i jest większe prawdopodobieństwo, że pojawi się on w wysoko w wynikach wyszukiwania, oczywiście pod warunkiem, że będziesz pisać teksty odpowiednio zoptymalizowane pod SEO. Więcej o tym przeczytasz w artykule Jak pisać teksty pod SEO?

Jak pisać bloga – regularność publikacji wpisów

Duże znaczenie, gdy chcesz, żeby wysiłki wkładane w prowadzenie bloga przekładały się realnie na wzrost widoczności w Google, ma regularność i częstotliwość publikacji. Regularność sprawia, że roboty Google uczą się, jak często pojawiają się nowe treści na Twojej stronie i odwiedzają Cię, by sprawdzić, czy coś nie zostało opublikowane. Sprzyja to szybszej indeksacji nowych tekstów blogowych, a to z kolei przekłada się na lepszą widoczność twojej firmy w wynikach wyszukiwania.

Na wzrost liczby odwiedzin bloga firmowego ma również częstotliwość publikacji wpisów. Z moich doświadczeń wynika, że im częściej publikujesz dobre teksty blogowe (dopasowane do Twojego odbiorcy, z odpowiednim nasyceniem słów kluczowych i zoptymalizowane pod SEO), tym szybciej zobaczysz efekty w postaci lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania, co przełoży się realnie na wzrost ruchu na stronie. Efekt oczywiście zależy od branży i jej konkurencyjności. Mogę jednak zdradzić, że u jednego z moich klientów 12 postów blogowych regularnie publikowanych raz w miesiącu po 3 miesiącach doprowadziły do podwojenia ruchu na stronie, a po kolejnych 4 miesiącach pierwotny ruch wzrósł pięciokrotnie. U innego z kolei, w branży o dużej konkurencyjności, po roku publikowania 3x w tygodniu ruch wzrósł siedmiokrotnie. Efekty wzrostu ruchu możesz zobaczyć na screenach poniżej.

Jak pisać bloga – zacznij od podstaw

Jeśli przyjrzysz się podanym wyżej przykładom tematów na pierwsze posty blogowe z pewnością zauważysz, że nie są to bardzo skomplikowane teksty, które odpowiadają na pytania egzystencjalne. W pisaniu bloga firmowego chodzi bowiem o to, by tematyka postów odpowiadała na realne potrzeby klienta. Bardzo często są to pytania podstawowe, gdyż klientowi często nic nie wie o Twojej branży i porusza się niczym dziecko we mgle. Twoim zadaniem jest publikować wartościowe treści, które pozwolą mu nieco bliżej poznać temat i dzięki nim będzie umiał rozwiązać swój problem.

Pisanie postów na tematy podstawowe to świetny sposób na to, by rozkręcić bloga i stworzyć bazę tekstów, która przez długi czas będzie generować ruch z Google. Nie zrażaj się, że w wielu miejscach w internecie można znaleźć teksty na podobny temat. Zobacz, w jaki sposób temat potraktowała konkurencja i… zrób to lepiej! Dzięki temu publikowane treści będą miały jeszcze lepszą wartość dla Twojego odbiorcy, a w dodatku być może Twój sposób przekazywania wiedzy będzie mu bardziej odpowiadał. Być może doceni większą lekkość pisania i poprawność językową, co skutecznie zachęci odbiorców do dłuższego pozostania na Twojej stronie.

Jak prowadzić blog firmowy – dzielić się wiedzą czy nie?

Jednym z głównych pytań, które pojawia się po decyzji o założeniu bloga firmowego jest pytanie jak prowadzić blog firmowy. Realizując zlecenia związane z tworzeniem strategii content marketingu często spotykam się z dylematem dotyczącym dzielenia się wiedzą. Wielu właścicieli chce, żeby blog firmowy prowadzić w taki sposób, żeby nie zdradzać swojego know-how. Uważają bowiem, że dzielenie się wiedzą spowoduje, że usługi świadczone przez firmę staną się niepotrzebne. Czy jednak tak jest rzeczywiście?

Żeby wyjaśnić Wam moje zdane na ten temat, muszę cofnąć się do początku, a więc do tego, czym jest content marketing. Jest to przecież tworzenie wartościowej treści, której czytelnicy potrzebująposzukują. A skoro potrzebują, to znaczy, że na pewno zrobią wszystko, żeby odpowiedź na swój problem znaleźć i jeśli nie znajdą odpowiedzi u Ciebie, to na pewno znajdą ją u Twojej konkurencji.

I w tym momencie moi klienci zwykle mówią – no tak, ale jak podam moim potencjalnym klientom wszystko na tacy, to rozwiążą swój problem samodzielnie, a nie będą korzystać z moich usług i mój biznes, zamiast się rozwijać, padnie w mgnieniu oka. W pewnym stopniu klienci mają rację. Prawdopodobnie wiele osób, które znajdą rozwiązanie na dobrym blogu firmowym, zastosuje je i nie będzie korzystać z odpłatnych usług. Zwróć jednak uwagę, że prawdopodobnie są to osoby, które szukały rozwiązania bezpłatnego, i jeśli nie u Ciebie, to znalazłyby je gdzie indziej. W Internecie są przecież niezmierzone pokłady informacji na każdy temat.

Jest jednak spora grupa osób, która poszukując informacji pozwalającej rozwiązać dany problem, trafi do Ciebie. Jeśli poważnie podejdziesz do tematu i przedstawisz naprawdę wartościowy content, to wielu z nich dopiero czytając o złożoności danego problemu, jego zakresie i trudnościach przy jego realizacji zacznie sobie zdawać sprawę, że jego rozwiązanie wcale nie jest takie proste. Być może nawet spróbuje zmierzyć się z tym samodzielnie, ale zauważy, że to wcale nie takie hop-siup i że naprawdę trzeba sporo wiedzieć, żeby osiągnąć zamierzony efekt. Wówczas jest wielce prawdopodobne, że widząc Twój profesjonalizm i znajomość tematu, zdecydują się oni skorzystać z Twoich usług, tym razem już za opłatą.

Jak prowadzić blog firmowy – wartościowa treść, to klucz!

Jeśli nadal nie udało mi się przekonać Cię, żeby dzielić się wiedzą z internautami na Twoim blogu firmowym, kanale na YouTube czy za pomocą innych mediów, to postaram wyjaśnić to na przykładzie. Wyobraź sobie, że masz ochotę zrobić nową stronę internetową na WordPressie, w jakimś stopniu go ogarniasz, ale jednak potrzebujesz pewnego wsparcia dotyczącego wtyczek, backupów itp. Szukasz informacji w sieci i natrafiasz na blog firmowy, który jest kopalnią wiedzy na ten temat. Wszystko jest omówione krok po kroku i zaczynasz działać, ale mimo najszczerszych chęci zadanie jednak przerasta Twoje możliwości. Czujesz, że potrzebujesz pomocy fachowca. O kim pomyślisz w pierwszej kolejności? O twórcy tej strony – prawda? Czy już rozumiesz, dlatego warto dzielić się wiedzą?

Przekonując Cię do tego, żeby dzielić się wiedzą na blogu firmowym, nie chcę jednak powiedzieć, że musisz zdradzić absolutnie wszystkie tajniki swojej działalności. Możesz postawić pewną granicę, której nie chcesz przekroczyć. Jednakże uchylanie rąbka tajemnicy powinno być na tyle duże, żeby Twój czytelnik, czyli potencjalny klient, widział, że naprawdę znasz się na tym, co robisz.

Według mnie, żeby content marketing stał się skuteczny i pozwalał osiągać założone cele, musi opierać się na dzieleniu się wiedzą. Tylko dzięki temu będzie można docierać do osób, które mogą stać się potencjalnymi klientami.

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more