Od czego zależy pozycja strony w Google?

od czego zależy pozycja strony w Google

Marzysz o tym, żeby Twoja strona znalazła się na topowych miejscach w Google, ale nie wiesz jak się do tego zabrać?

Każdy właściciel strony internetowej i małej firmy marzy o tym, żeby znaleźć się w topowych pozycjach na liście wyników wyszukiwania w Google. To tam większość osób zaczyna swoje poszukiwania, a więc jest to miejsce, w którym można znaleźć swoich potencjalnych klientów. Postanowiłam przygotować dla Ciebie małą ściągę, dzięki której trochę lepiej zrozumiesz co wpływa na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Częste aktualizowanie

Strony, na których nic się nie dzieje nie mają szans na osiągnięcie wysokich pozycji w Google. Algorytm wyszukiwarki uważa bowiem, że strony takie prezentują mało interesujące treści, dlatego nie zaprzątają nimi uwagi czytelnika.

Dlatego warto stronę aktualizować na bieżąco, dodawać nowe treści. Najlepiej robić to w regularnych odstępach czasu, bo to pozwoli również generować regularny ruch na stronie. Liczba osób, które odwiedzą stronę jest również znakiem dla Google, że treści na niej prezentowane są nie tylko aktualne, ale i interesujące.

Optymalizacja treści pod kątem SEO

Samo dodawanie treści nie jest jednak wystarczające. Tematyka treści powinna być ściśle powiązana z celem, który zamierzamy osiągnąć. Nie trudno jest bowiem wbić się w topy na mało popularne hasło. (hitem ostatnich miesięcy jest wypas owiec w Bieszczadach), skoro fraza ta jest zupełnie nieadekwatna do dziedziny, w której działamy.

Warto więc znaleźć słowa kluczowe dopasowane do naszej działalności i wokół nich budować treści na stronę. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, to zajrzyj do tekstu: jak dobierać słowa kluczowe.

Optymalizując treści na stronę warto również mieć na uwadze odpowiednie użycie atrybutów alt do obrazków oraz zachowanie właściwej struktury tekstu. Mam tu na myśli m.in. używanie fraz kluczowych w nagłówkach, czy odpowiednie opisy meta. Użytkownikom WordPressa polecam w tym miejscu wtyczkę Yoast, która podpowiada, co należy w danym wpisie poprawić.

Czas spędzony na stronie

Im więcej czasu spędzą odwiedzający stronę na jej czytaniu, tym lepiej będzie traktowana Twoja strona przez roboty wyszukiwarki. Warto więc tworzyć naprawdę wartościowe treści, których czytanie zatrzymuje czytelnika na dłużej. Nie przejmowałabym się tym, że niektóre badania mówią o tym, że współczesny odbiorca treści raczej skanuje teksty wzrokiem niż je czyta. Są bowiem również dane, które mówią, że jeśli treść spełnia oczekiwania odbiorcy, a więc np. rozwiązuje jakiś jego problem, to jest on gotowy spędzić na ich czytaniu więcej czasu.

Moje doświadczenia wskazują na to, że warto mieć dłuższe treści na blogu. Z moich danych wynika, że najchętniej czytanym wpisem jest wywiad z Wojtkiem Wawrzakiem. Jest to również najdłuższy wpis na moim blogu, a z danych z Google Analytics wynika, że użytkownicy czytający ten wpis spędzają na tej stronie średnio 6,3 minuty. Przy współczesnym zabieganiu jest to naprawdę długi czas!

Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Spory wpływ na pozycję w Google mają również linki. Mam tu na myśli nie tylko linki zewnętrzne, a więc m.in. te prowadzące do Twojej strony z mediów społecznościowych czy innych serwisów, ale również te wewnętrzne.

Zdobywając linki zewnętrzne pamiętaj, że dopisywanie stron do katalogów to już przeżytek. Zdecydowanie lepiej sprawdzają się linki z serwisów o podobnej tematyce, najlepiej takich, które mają dużą moc. Google uważa bowiem, że jeśli dany serwis, o ugruntowanej już pozycji, linkuje do Twojego bloga, to znaczy, że treść, która się tam znajduje ma wysoką wartość. Można więc powiedzieć, że dzięki temu grzejesz się w blasku czyjejś sławy 😉

Istotne z punktu widzenia Google jest również linkowanie wewnętrzne. Dzięki korzystaniu z wtyczek proponujących wpisy powiązane (ja używam Jetpacka), możesz ułatwić czytelnikowi poruszane się po witrynie. Wtyczka proponuje bowiem teksty, których treść może uzupełnić lub rozszerzyć poruszany w danym wpisie temat. W ten sposób nie tylko zachęcasz czytelnika do lepszego zagłębienia się w treści na Twoim blogu, ale również przedłużasz czas jego pobytu na stronie (co jak pisałam wcześniej również ma znaczenie).

Unikalne treści

Na koniec chcę poruszyć jeszcze jeden ważny temat, a mianowicie kwestię unikalnej treści. Google promuje treści nigdzie dotąd nie publikowane, a kara strony, które duplikują treść. Jeśli więc masz sklep internetowy, to nie kopiuj opisów produktów ze strony producenta. Tak robi mnóstwo osób i to niestety skutkuje niższymi pozycjami na liście wyników wyszukiwania. Spróbuj opisać produkty własnymi słowami, pokazując korzyści, jakie klient osiągnie dzięki ich zastosowaniu.

Przestrzegam również przed kopiowaniem tekstów z innych stron czy blogów. Nie dość, że nie będziemy mieć unikalnych treści, to możemy zostać oskarżeni o naruszenie czyichś praw autorskich. Takie działania są bowiem niezgodne z prawem.

Nie warto również kopiować treści nawet Twojego autorstwa, które zostały zamieszczone na innym blogu czy serwisie. Wiem, że wielu blogerów czasem pisze gościnne posty dla jakiegoś portalu, a potem chce wykorzystać również ten tekst u siebie. Takie działanie szkodliwie wpływa na pozycję w Google, bo treść przestaje być unikalna. Jeśli piszesz dla kogoś, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pochwalić się tym u siebie, ale nie w postaci przeklejenia treści, ale np. krótkiej zajawki i linka do serwisu, w którym ukazał się oryginalny artykuł.

Jeśli obawiasz się, że ktoś mógł wykorzystać treści z Twojej strony czy bloga u siebie, to spróbuj skorzystać z narzędzia CopyScape. Wpisując tam adres swojej strony sprawdzisz, czy ktoś nie skopiował Twoich treści i nie umieścił ich gdzieś w sieci.

Mam nadzieję, że ta krótka lista pomogła Ci nieco usystematyzować wiedzę na temat czynników, które wpływają na pozycję strony na liście wyników wyszukiwania. Zaznaczam, że opisałam w niej tylko te czynniki, które mają związek z content marketingiem, a to tylko część metod na poprawę widoczności strony w Google. Uważam jednak, że dobrze prowadzony content marketing daje doskonałe rezultaty, a liczne przykłady stron, z którymi miałam do czynienia są tego najlepszym dowodem.

Może Cię też zainteresuje:
po co blog firmowy

Blog firmowy wiedzie absolutny prym wśród narzędzi content marketingu. Nic w tym dziwnego, bo efekty, jakie daje jego regularne i  Read more

źródła ruchu na stronie

Każdy, kto ma stronę internetową i/lub prowadzi blog firmowy, powinien się interesować nie tylko wielkością ruchu na stronie, ale również Read more