Strona www i co dalej? Jak zacząć być widocznym w Google?

jak być widocznym w google

Gdy zaczynasz swój biznes, to jedną z pierwszych rzeczy, o której myślisz jest strona internetowa. Poświęcasz masę czasu na dopieszczenie strony, zastanawiasz się, jaką czcionkę wybrać, czy przesunąć margines jeszcze ciut na w lewo, a może w prawo, a potem, gdy w końcu zakończysz pracę nad designem strony i opublikujesz ją szerokiemu światu, dziwisz się, że nikt do Ciebie nie zagląda. A czy pomyślałeś o tym, żeby zadbać o widoczność strony w Google? Oto 3 czynności, które powinieneś zrobić zaraz po tym, jak pokażesz światu swoją stronę.

Indeksowanie – daj robotom dostęp do strony

Wielu webmasterów w trakcie prac nad stroną internetową włącza blokadę, która uniemożliwia robotom indeksującym dostęp do strony. Jest to dobre rozwiązanie, gdy strona nie jest jeszcze gotowa, ale później, gdy ma być widoczna w Google, należy tę blokadę zdjąć.

Jeśli nie wiesz, czy masz blokadę, to wpisz w okienko przeglądarki twojastrona/robots.txt i zobacz wyniki. Twoja strona jest widoczna dla robotów indeksujących jeśli plik, który zobaczysz, wygląda tak:

plik robots txt

Jeśli jest inaczej, czyli tak,

plik robots txt z blokada

to musisz usunąć blokadę.

W przypadku stron na WordPressie zwykle wystarczy wejść do kokpitu, do zakładki ustawienia-czytanie i tam usunąć zaznaczenie z checkboxa przy indeksowaniu.

jak usunąć blokadę indeksowania na WordPress

 

 

Dodaj witrynę do Google Search Console

Codziennie w sieci jest publikowanych miliony nowych stron internetowych. Roboty indeksujące działają bez przerwy, ale i one mogą mieć problem z dotarciem do Twojej nowej strony. Aby im to ułatwić, należy dodać stronę do Google Search Console czyli zgłosić Google’owi: Hej, tu jest nowa strona, zaindeksuj ją proszę 🙂

Aby dodać stronę musisz poddać się weryfikacji, że jesteś jej właścicielem. Metod weryfikacji jest kilka. Na filmie pokazuję jak to zrobić dodając witrynę z pomocą kodu śledzenia Google Analytics (to jednak wymaga wcześniejszej instalacji usługi Google Analytics). Możesz jednak wybrać inny sposób weryfikacji witryny, w zależności od tego, który będzie dla Ciebie wygodniejszy.

 

Sitemap-xml czyli mapa witryny

Po dodaniu witryny do Google Search Console, czyli przywitaniu się z Googlem ?, musisz dać mu drogowskazy, dzięki którym łatwiej mu będzie poruszać się po Twojej stronie czyli mapę witryny. Taka mapa to specjalnie przygotowany plik xml, w którym roboty Google mają wszystkie potrzebne wskazówki. Jeśli nie wiesz, czy masz mapę witryny, to znajdziesz ją pod adresem: twojastrona/sitemap.xml.

W WordPressie, w którym masz zainstalowaną wtyczkę Yoast SEO, mapa witryny tworzy się automatycznie. Przygotowana z jej pomocą będzie wyglądać tak.

jak wygląda sitemap xml

Jeśli masz stronę na WP, ale nie masz wtyczki Yoast SEO, to masz dwa wyjścia. Możesz ją zainstalować, bo warto (zobacz jak korzystać z Yoast SEO) albo stworzyć mapę witryny w inny sposób, korzystając z jednej wielu innych dostępnych wtyczek.

Jeśli masz stronę na innym CMSie, to dowiedz się, w jaki sposób możesz stworzyć mapę witryny – czasem mają one wbudowaną taką funkcjonalność, innym razem trzeba korzystać z zewnętrznych narzędzi, które pozwolą na stworzenie mapy witryny.

Gotową mapę witryny musisz zgłosić do Google Search Console, co znacząco przyspieszy indeksację strony. Co ważne, w mapie witryny zapisują się informacje na temat wprowadzanych zmian, a roboty Google zaglądają do niej i mogą szybciej wprowadzać zmiany do indeksu.

jak dodać mapę witryny do Google Search Console

 

Stan indeksowania – jak sprawdzić?

Teraz pozostaje Ci uzbroić się w cierpliwość ? Indeksowanie nowej strony może trochę potrwać, nawet wtedy, gdy wykonasz wszystkie powyższe czynności. Stan zaindeksowania możesz obserwować w panelu Google Search Console. Będziesz mieć tam informacje na temat liczby zaindeksowanych stron oraz o ewentualnych błędach. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, czy są jeszcze jakieś błędy na Twojej stronie, które powinieneś poprawić.

 

I co dalej?

Myślisz, że jak wykonasz te kroki, to znaczy, że masz osiąść na laurach i czekać aż Twoja strona zacznie zdobywać wysokie pozycje w Google? Tak dobrze nie będzie ;). Musisz działać dalej, pracować nad kolejnymi elementami tej układanki, która pomoże Ci walczyć o wysokie pozycje w Google. Zadbaj o techniczne aspekty działania Twojej strony, twórz content interesujący dla Twoich odbiorców np. prowadząc blog firmowy, optymalizuj go pod SEO, a potem obserwuj, jak zmieniają się pozycje Twojej strony w Google. Zobacz jak sprawdzać widoczność strony w Google oraz jak w 30 minut wprowadzić ważne dla SEO poprawki na stronie.

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more