
Strona www i co dalej? Jak zacząć być widocznym w Google?

Gdy zaczynasz swój biznes, to jedną z pierwszych rzeczy, o której myślisz jest strona internetowa. Poświęcasz masę czasu na dopieszczenie strony, zastanawiasz się, jaką czcionkę wybrać, czy przesunąć margines jeszcze ciut na w lewo, a może w prawo, a potem, gdy w końcu zakończysz pracę nad designem strony i opublikujesz ją szerokiemu światu, dziwisz się, że nikt do Ciebie nie zagląda. A czy pomyślałeś o tym, żeby zadbać o widoczność strony w Google? Oto 3 czynności, które powinieneś zrobić zaraz po tym, jak pokażesz światu swoją stronę.
Indeksowanie – daj robotom dostęp do strony
Wielu webmasterów w trakcie prac nad stroną internetową włącza blokadę, która uniemożliwia robotom indeksującym dostęp do strony. Jest to dobre rozwiązanie, gdy strona nie jest jeszcze gotowa, ale później, gdy ma być widoczna w Google, należy tę blokadę zdjąć.
Jeśli nie wiesz, czy masz blokadę, to wpisz w okienko przeglądarki twojastrona/robots.txt i zobacz wyniki. Twoja strona jest widoczna dla robotów indeksujących jeśli plik, który zobaczysz, wygląda tak:
Jeśli jest inaczej, czyli tak,
to musisz usunąć blokadę.
W przypadku stron na WordPressie zwykle wystarczy wejść do kokpitu, do zakładki ustawienia-czytanie i tam usunąć zaznaczenie z checkboxa przy indeksowaniu.
Dodaj witrynę do Google Search Console
Codziennie w sieci jest publikowanych miliony nowych stron internetowych. Roboty indeksujące działają bez przerwy, ale i one mogą mieć problem z dotarciem do Twojej nowej strony. Aby im to ułatwić, należy dodać stronę do Google Search Console czyli zgłosić Google’owi: Hej, tu jest nowa strona, zaindeksuj ją proszę 🙂
Aby dodać stronę musisz poddać się weryfikacji, że jesteś jej właścicielem. Metod weryfikacji jest kilka. Na filmie pokazuję jak to zrobić dodając witrynę z pomocą kodu śledzenia Google Analytics (to jednak wymaga wcześniejszej instalacji usługi Google Analytics). Możesz jednak wybrać inny sposób weryfikacji witryny, w zależności od tego, który będzie dla Ciebie wygodniejszy.
Sitemap-xml czyli mapa witryny
Po dodaniu witryny do Google Search Console, czyli przywitaniu się z Googlem ?, musisz dać mu drogowskazy, dzięki którym łatwiej mu będzie poruszać się po Twojej stronie czyli mapę witryny. Taka mapa to specjalnie przygotowany plik xml, w którym roboty Google mają wszystkie potrzebne wskazówki. Jeśli nie wiesz, czy masz mapę witryny, to znajdziesz ją pod adresem: twojastrona/sitemap.xml.
W WordPressie, w którym masz zainstalowaną wtyczkę Yoast SEO, mapa witryny tworzy się automatycznie. Przygotowana z jej pomocą będzie wyglądać tak.
Jeśli masz stronę na WP, ale nie masz wtyczki Yoast SEO, to masz dwa wyjścia. Możesz ją zainstalować, bo warto (zobacz jak korzystać z Yoast SEO) albo stworzyć mapę witryny w inny sposób, korzystając z jednej wielu innych dostępnych wtyczek.
Jeśli masz stronę na innym CMSie, to dowiedz się, w jaki sposób możesz stworzyć mapę witryny – czasem mają one wbudowaną taką funkcjonalność, innym razem trzeba korzystać z zewnętrznych narzędzi, które pozwolą na stworzenie mapy witryny.
Gotową mapę witryny musisz zgłosić do Google Search Console, co znacząco przyspieszy indeksację strony. Co ważne, w mapie witryny zapisują się informacje na temat wprowadzanych zmian, a roboty Google zaglądają do niej i mogą szybciej wprowadzać zmiany do indeksu.
Stan indeksowania – jak sprawdzić?
Teraz pozostaje Ci uzbroić się w cierpliwość ? Indeksowanie nowej strony może trochę potrwać, nawet wtedy, gdy wykonasz wszystkie powyższe czynności. Stan zaindeksowania możesz obserwować w panelu Google Search Console. Będziesz mieć tam informacje na temat liczby zaindeksowanych stron oraz o ewentualnych błędach. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, czy są jeszcze jakieś błędy na Twojej stronie, które powinieneś poprawić.
I co dalej?
Myślisz, że jak wykonasz te kroki, to znaczy, że masz osiąść na laurach i czekać aż Twoja strona zacznie zdobywać wysokie pozycje w Google? Tak dobrze nie będzie ;). Musisz działać dalej, pracować nad kolejnymi elementami tej układanki, która pomoże Ci walczyć o wysokie pozycje w Google. Zadbaj o techniczne aspekty działania Twojej strony, twórz content interesujący dla Twoich odbiorców np. prowadząc blog firmowy, optymalizuj go pod SEO, a potem obserwuj, jak zmieniają się pozycje Twojej strony w Google. Zobacz jak sprawdzać widoczność strony w Google oraz jak w 30 minut wprowadzić ważne dla SEO poprawki na stronie.