Wyróżnij się albo zgiń – dlaczego warto się wyróżniać?

wyróżnij się albo zgiń

„Wyróżnij się albo zgiń” to hasło wymyślone przez Jacka Trouta kilkadziesiąt lat temu nadal nie traci na aktualności. Wręcz przeciwnie, staje się jeszcze bardziej aktualne, bo coraz więcej przedsiębiorców zauważa potrzebę bycia innym niż konkurencja. Konieczne staje się więc opracowanie strategii opartej na różnicach. Jak się za to zabrać?

Wyróżnij się albo zgiń w praktyce

Mieszkam w małym miasteczku, w którym we wtorki i piątki są dni targowe. Na targu można kupić wszystko: od warzyw i owoców, poprzez odzież, buty, dywany, meble, aż do kurek niosek i kwiatów. Uwielbiam atmosferę, która tam panuje i zawsze chętnie odwiedzam to miejsce.

Niedawno, przygotowując materiały do mojego kursu online „Wyróżnij się albo zgiń – 10 kroków do poznania konkurencji w sieci” zauważyłam, że tylko do jednego ze straganów z warzywami ustawiła się kolejka. Dodam, że na targu jest kilkanaście straganów z owocami i warzywami, a każdy z nich jest niemal identyczny, oferuje podobne towary, a ceny niewiele różnią się między sobą. Zaczęłam się zastanawiać dlaczego tak się dzieje i po chwili obserwacji już wiedziałam. Sprzedawca miał po prostu rewelacyjne podejście do klientów. Każdego witał miłym uśmiechem, zagadywał, nawiązywał relację. Mimo tego, że jego towary nie należały do najtańszych, a na zakup trzeba było nieco poczekać, to prawdopodobnie to właśnie on na koniec dnia zanotował najwyższą wartość sprzedaży. Czy doświadczyłeś podobnego zjawiska już kiedyś? Czy zastanawiałeś się potem dlaczego tak się stało?

Otóż, jak możesz się domyślić, ten stragan się WYRÓŻNIAŁ! Oferował to, co inne stragany, ale sposób sprzedaży był zupełnie inny, klient nie czuł się intruzem, ale osobą, której warto poświęcić chociaż chwilę na krótką rozmowę. Właściciel tego straganu stosował zasadę wyróżnij się albo zgiń. Nie wiem na ile świadomie to robił, a na ile była to jego handlowa intuicja, ale efekty były wyśmienite.

Jak się wyróżnić?

Historia, którą opisałam była oparta na wyróżnianiu się sposobem podejścia do obsługi klienta. Nie jest to jednak złota zasada, którą zawsze należy się kierować. Wyróżnić możesz się również:

  1. Ceną – zwykle niższą niż u konkurencji; ten sposób wielu przedsiębiorcom przychodzi do głowy jako pierwszy, ale to nie oznacza, że jest to pomysł najlepszy;
  2. Strategią sprzedaży, np.:
  • sposobem prezentacji oferty,
  • zakresem usług – np. usługi w pakietach, usługi indywidualnie dopasowane do potrzeb klienta,
  • opakowaniem np. opakowanie z odręcznym podziękowaniem za zakup,
  • wartością dodatkową np. w postaci bonusu na kolejne zakupy, poradą przed wyborem (np. badaniem cery, gdy sprzedajesz kosmetyki),
  1. Strategią content marketingu, np.:
  • contentem na stronie www/blogu firmowym – tematy, których nie porusza konkurencja, formy, których nie stosuje,
  • ciekawie prowadzonymi kanałami w social mediach,

I mogłabym tak wymieniać dalej, bo sposobów na wyróżnianie się jest naprawdę mnóstwo. Zanim jednak zaczniesz szukać źródeł swojej przewagi konkurencyjnej, musisz wiedzieć co robi konkurencja. Musisz ją dokładnie poznać i dopiero na tej podstawie budować strategię swoich działań, które pozwolą Ci wyprzedzić konkurencję.

Jak poznać konkurencję?

Sposobów na poznanie konkurencji jest sporo. Możesz np.:

  • obserwować, jakie produkty sprzedaje/usługi oferuje,
  • sprawdzać jaki content publikuje na stronie,
  • jakie strategie sprzedaży stosuje.

Warto poświęcić trochę czasu i przeprowadzić dokładną analizę konkurencji i na podstawie jej wyników zaplanować swoją strategię odpowiadającą na najważniejsze pytanie: Jak się wyróżnić?

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

cel content marketingu

Skoro już wiecie jak wygląda koło skutecznego content marketingu i znacie podstawowe pojęcia z nim związane, to czas na określenie Read more