Pozycjonowanie stron – jak sprawdzić efekty?

Pozycjonowanie stron wzbudza sporo emocji i czasem kojarzy się z wiedzą tajemną. Ja uważam, że dobry content marketing, a więc wartościowa treść to podstawa. Trzeba jednak pamiętać, że siłą napędową ruchu z Google jest optymalizacja pod SEO czyli m.in. odpowiedni dobór słów kluczowych. Niektórzy jednak niby to robią, ale nie bardzo umieją sprawdzić efekty swoich działań. Dziś podzielę się z Tobą moimi doświadczeniami z pozycjonowaniem tego bloga i powiem, gdzie szukać informacji na temat efektów prowadzonych działań.

Sprawdź statystyki w Google Analytics

Kopalnią wiedzy jest oczywiście Google Analytics (jeśli jeszcze go nie masz na stronie, to zmień to jak najszybciej!). Teraz jednak nie będę się skupiać na wszystkich danych, jakie można z niego uzyskać, ale tym razem interesowało mnie to, jak zmienił się ruch na stronie z wyszukiwarki Google. Dlaczego? Ano dlatego, że pozycjonowanie stron to działanie, które ma na celu zwiększenie widoczności danej strony właśnie w wynikach wyszukiwania. Porównywałam dwa pierwsze kwartały tego roku.

jak poprawić ruch na stronie

 

Jak widzisz w drugim kwartale tego roku odwiedziło mnie niemal 3 razy więcej użytkowników, którzy trafili na stronę dzięki wyszukiwarce Google. Przyglądając się pozostałym danym mogę się tylko cieszyć, bo zmiany w niemal wszystkich parametrach oznaczają, że idę w dobrym kierunku. Nieco zmniejszył się co prawda średni czas trwania sesji, ale być może wynika to z tego, że piszę krótsze artykuły, niż na początku.

Po jakich słowach trafiają użytkownicy?

No ok., teraz już wiesz, że działania przynoszą efekt, ale jeszcze nie wiesz, na które strony trafiają ludzie przez wyszukiwarkę. Aby się tego dowiedzieć musisz kolejny raz zajrzeć do Google Analitics i sprawdzić dane z Google Search Console.

ruch z search console

Jak widzisz u mnie najczęściej odwiedzaną stroną jest: jak dobrać słowa kluczowe, a trafiają na nią ludzie wpisujący słowa kluczowe takie jak narzędzia propozycji słów kluczowych, planer słów kluczowych itd.

Pozycjonowanie strony czyli jak Twoją stronę widzi Google?

Dzięki powyższej analizie wiesz już, że liczba wejść z Google na moją stronę znacznie wzrosła i wiesz, po jakich słowach kluczowych trafiają do mnie ludzie. Teraz przydałoby się spojrzeć na stronę z drugiej strony, a mianowicie zobaczyć jak stronę widzi Google. Do tego celu polecam skorzystać z narzędzia SEMSTORM, które jest prawdziwą kopalnią wiedzy na temat widoczności firmy w sieci i bardzo wspomaga pozycjonowanie stron. Narzędzie jest płatne, ale można skorzystać z 14 dniowego okresu próbnego – polecam sprawdzić jego możliwości i zastanowić się czy nie warto go wykorzystywać.

W panelu informacyjnym możesz uzyskać wiele informacji, ale dla mnie najistotniejsza w tym momencie jest ta, na ile słów kluczowych moja strona widoczna jest w TOP 50 wyników wyszukiwania.

widoczność w Google

Jak widzisz Google w TOP 50 widzi moją stronę na 41 słów kluczowych. Liczba ta wzrasta, co jest dowodem na to, że moje działania przynoszą efekty.

Interesuje mnie również to, na których pozycjach jest moja strona na konkretne słowa kluczowe. Poniżej znajdziesz jej fragment, na którym widać, które słowa kluczowe rankują najwyżej.

pozycje słów kluczowych

Jakie wnioski z tego płyną?

Teraz czas zagregować dane z obu źródeł, a więc z Google Analytics i z SEMSTORM. Ich powiązanie prowadzi do następujących wniosków:

  • trudno się dziwić, że to właśnie na stronę: Jak dobrać słowa kluczowe trafiają najczęściej ludzie z wyszukiwarki – moja pozycja na słowa kluczowe z nią związane jest najwyższa,
  • chciałabym, żeby ruch z wyszukiwarki prowadził również na inne strony, związane bardziej z content marketingiem i blogowaniem, dlatego powinnam popracować nad tekstami stricte z nimi związanymi, aby poprawić pozycje dla interesujących mnie słów kluczowych.

Na koniec chcę jeszcze dodać, że analizę widoczności strony w Google i ruchu płynącego z organicznych wyników wyszukiwania powinno się przeprowadzać dopiero po kilku miesiącach działania strony. Dopiero taki okres może dawać miarodajne wyniki. Jeśli więc dopiero odpalasz stronę i masz na niej 2-3 wpisy, to nie martw się, że nie masz ruchu z wyszukiwarki. To przyjdzie z czasem. Zamiast się zamartwiać o pozycjonowanie po prostu zapełniaj stronę wartościową treścią, a ruch z Google przyjdzie z czasem.

Mam nadzieję, że przykład mojej strony pokazał Ci, że pozycjonowanie stron i content marketing łączą się ze sobą. Wiesz już jak i gdzie sprawdzać informacje na temat źródeł ruchu na stronie i widoczności strony w Google. Jeśli masz jakieś pytania z tym związane to pisz w komentarzu lub na adres agnieszka@liczysiecontent.pl.

 

A jeśli chcesz wiedzieć, jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania, to obejrzyj ten film i dowiedz się, dlaczego to trwa tak długo.

 

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

narzędzia content marketingu

Mam nadzieję, że jesteś już przekonany, że content marketing w małej firmie ma sens. A skoro tak, to czas zaplanować Read more